Thursday, September 6, 2007

Ingen sushi här heller

I Bagarmossen äter man inte sushi, enligt Annelie Jordahl på DN.se, i alla fall inte hos den arma japanen i den nyöppnade sushiserveringen. En sån restaurang skulle nog inte göra succé i Björkhagen heller. Det mest exotiska vi stoppar i oss här är turkiska köttbullar och thailändsk wok. Helst sitter vi nere vid Söderbysjön och fikar medan vi spanar efter om bävrarna ska komma ut från sitt ständigt växande hus.

I innerstan äter man visst desto mera av både sushi, meze och injera, har jag hört. Och så pratar man om bostadsrätter. Det påstår i alla fall någon som heter André Johansson och som av någon anledning är väldigt populär hos både DN:s ledarsida och på dess kultursida (som annars brukar ha rätt olika åsikter). På bägge håll har man de senaste dagarna citerat denne André, som synes vara väl förtrogen med hur det är ställt med den nya borgerligheten, som väl är den som häckar i innerstan. Här ute i förorten ser vi i alla fall inte till dem (ännu. De lär väl bli fler med de bostadspriser som råder nu.)

Så här skriver André:

"Igår spelade borgerligheten piano och läste utländska romaner på originalspråk. I dag spelar de istället bostadsrättsmonopol och läser aktiekurser. Frågan är hur rik man blir av det."

"Bostadsrätten är nya Hyland. Det enda gemensamma samtalsämnet som (medelklass)-människor i storstäderna verkar ha kvar."

Om det stämmer vet jag inte, för mitt umgänge med borgerligheten är ytterst begränsat (för att inte säga obefintligt). Men om det är riktigt så verkar de ha det rätt trist där inne i stan. Fast det är kul sagt av André, vem han nu är.

För övrigt så har vi förutom bävrar även syrsor här ute. Jag hörde dem nyss när jag kom hem. Ganska härligt, faktiskt, både att de sitter här i gräset och filar om kvällen och att det är så tyst här att det går att höra. För att inte tala om att min hörsel fortfarande är sådan att jag kan uppfatta ljuden.

No comments: