Friday, August 8, 2008

Tji argument

Gammal hängiven P1-lyssnare som jag är slår jag sällan på någon annan kanal än just den. Fast kanske borde jag ompröva min inställning att inget hörvärt finns i de övriga kanalerna. I alla fall har Radio Stockholm visat sig ha intressanta saker att säga, åtminstone de senaste dagarna och i alla fall om sånt som handlar om att bo. Igår var det om folk som behåller sina lägenheter fast de flyttat, idag handlar det om svarthandel med lägenheter.

Kanalen berättar att det olagliga säljandet av hyreskontrakt så gott som upphört sedan fastighetsägarna börjat agera mot konstiga byten, t.ex. där hyresrätter misstänks användas som delbetalning vid köp av bostadsrätter.

Så föll ett av argumenten för marknadshyror. De visade sig inte alls vara det som behövdes för att få bort svarthandeln, det räckte med lite mer uppmärksamhet från hyresvärdarnas sida. Samma sak gäller den olagliga andrahandsuthyrningen, den går också att minska ner med mer kontroller, det behövs inga marknadshyror på grund av den heller.

DN uppmärksammar idag att bostadsrättsinnehavare med skuldproblem kan få sin bostad såld på exekutiv auktion om någon fordringsägare begär utmätning i deras egendom. Om detta har jag tidigare skrivit under rubriken I verkligheten.

No comments: