Wednesday, October 1, 2008

Fortsatt röra i Ringen

Om turer och konstigheter kring bostadsrättsombildningen i Ringen har jag tidigare berättat. Idag ger SvD oss ett nytt kapitel i historien om den uppseendeväckande ombildningen. Nu gäller det konstruktionen med att bostadsrättsföreningen överlåtit rätten att sälja framtida tomma hyreslägenheter till ett bolag där bostadsrättsföreningens kassör har ägarintressen. Bolagets plan är att renovera hyresrätterna på ett sådant sätt att hyrorna blir så höga att hyresgästerna inte har råd att bo kvar. Också de nya lägenheter som kan tillkomma genom vindsombyggnader ska bolaget få sälja. På detta tänker sig kassören och hans kompisar att tjäna 120 miljoner kronor.

Den nya ordföranden Ladeby gillar inte det här för han har kommit på att avtalet om hyresrätterna är dåligt för bostadsrättsföreningen, dvs "inte affärsmässigt". Dessutom har han kommit på att kassören är jävig. Man får väl ge ordföranden lite credd för det, fast vi andra ju insåg hur det förhöll sig för rätt länge sedan. Tänk om han kunde komma på att det är bra omoraliskt gentemot hyresgästerna också att spekulera i att de ska flytta.

Ladeby har också kommit på att den ekonomiska plan som redovisades för medlemmarna på köpstämman inte stämmer med den plan som lämnats till Bolagsverket. Det innebär att föreningens skuld till banken är större än vad den borde vara. Och större än den borde vara var den väl redan från början, om jag förstått saken rätt, för man har gjort en väldigt konstig fördelningen av lånen i denna förening i syfte att få så många som möjligt att köpa. Inte så kul i dessa dagar med ständiga höjningar av bolånen.

De ansvariga för denna röra, kassören och några till i styrelsen, borde förstås skämmas. Men det verkar de inte göra. Istället arvoderar de sig själva med 600 kronor i timmen för sitt styrelsearbete. På bara några månader har de plockat ut över 1,7 miljoner kronor i arvoden.

Om jag var medlem i denna förening skulle jag gråta och slita mitt hår och undra hur in i glödheta jag kunde vara så dum att jag lät mig hamna mitt i en sådan osedvanligt osmaklig röra.

För övrigt verkar det som om den borgerliga majoriteten i Ekerö inte lyckas med att sälja det allmännyttiga bostadsbolaget där. Ingen köpare hade i alla fall anmält sig igår när anbudstiden gick ut. Hurra!

2 comments:

Anonymous said...

Fy fan! Skam på torra land är vad det är!

Anonymous said...

Håller med föregående post-kommentar. Nu verkar det dock som om man har börjat tänka till lite i Stadshuset...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=835748