Sunday, October 19, 2008

Mer om stadsplanering

Min lilla betraktelse om att bygga en stad häromdagen förorsakade kommentarer från någon som tyckte jag var dum mot San Francisco, från en annan som anser att det är bra att bygga mer innerstad och från Gardebring som alltid passar på att säga hur trevligt han tycker det är med höga hus.

Om att det är bra med planering är vi nog alla överens. Fast det är ju inte heller så svårt att vara för den åsikten finns ju manifesterad i lagstiftning som väl ingen ifrågasatt (om inte någon anarkoliberal fått för sig att man ska få bygga hur som helst i den individuella frihetens namn). Det som måste diskuteras är hur vi ska planera.

Vad jag ville säga med mitt inlägg häromdagen var att man måste konkretisera vad man menar. Promenadstad, t.ex. låter ju väldigt tilltalande, men vad innebär det i praktiken? En anonym kommentar förklarade att Alvendal "menar att vi ska bygga ut innerstaden med mer innerstad.". Jaha, men vad betyder det? Innerstaden är faktiskt inget enhetligt och en gång för alla definierat berepp, utan det måste förklaras. Jag gissar att man menar kvartersstad med butiker och annat i bottenplanet. Men säg då det! Och tala om vilken skala husen ska ha! Ska det vara tre-fyravåningshus eller ska det vara höghus? Jag vill ha besked.

Bygga-mer-innerstads-förespråkarna hänvisar gärna till Hammarby sjöstad när de talar om stadsmässighet. Till det kan man säga att Sjöstaden visserligen inte ser ut som en traditionell förort med friliggande hus, men att den inte heller är som stenstaden med huvudsakligen slutna kvarter, utan den är en blandning av bådadera. Så ligger Sjöstaden inte heller innanför tullarna, utan utanför dem, men med Södermalm en kort båtresa bort och med hela Nackareservatet bakom knuten. Det är denna mittemellanhet som gör att det blir så bra, tycker jag.

Gardebring menar att det inte är husens höjd som avgör hur trivsam en stad är. Som bevis för hur trevligt det kan vara med höga hus hänvisar han till Manhattan. Om Manhattans kvaliteteter behöver vi inte disputera. Också jag är en stor älskare av denna stadsdel, men att de (extremt) höga husen funkar där är en helt annan sak än att det skulle vara lyckosamt med sådana i Stockholm, där skalan på den befintliga bebyggelsen är en helt annan. Manhattan har också en puls, som nog Stockholm aldrig kan få, och dessutom är det inte bara en stadsdel, det är även en myt. Och myter mäter man inte med de vanliga mått, som i alla fall jag annars skulle använda (till exempel: hur kan man leva med barn på Manhattan när där i vissa områden bara finns enstaka små inhägnade och asfalterade lekplatser - som för övrigt bra mycket liknar rastgårdarna för patienter på de gamla mentalsjukhusen?).

Den som är intresserad av stadsbyggnad och av San Francisco bör läsa Sverker Sörlins krönika om the Bay Area i dagens DN. Där framgår tydligt att områdets kvalitet inte finns hos bebyggelsen, utan i all den natur som omger den.

San Francisco är för övrigt inte heller i sina äldre delar någon promenadvänlig stad. Och hur den är för rullstolsburna vågar jag inte ens tänka på, med alla dessa branta backar. Det är ju knappt bilarna och de gamla kabelvagnarna tar sig upp och ner, hur ska man då ta sig fram med en rullstol?


En av många, många San Franciscanska backar.

Källor: Artikeln av Sverker Sörlin finns i DN:s papperstidning och har den långa rubriken Naturen innebär en paradoxal humanisering av staden. Växter och djur tar loven av brottsligheten och gör barns uppväxt säkrare.

2 comments:

Anonymous said...

Hej, jag gillar din stil! Nyansering och problematisering är något som verkligen behövs i debatten om stadsplanering.

Inte minst hos Yimby-isterna, vars perspektiv i stort jag delar, men som också ofta uppvisar en fördummande, nästan religiös åsiktsgemenskap som jag finner lite obehaglig. Som tvärsäkra människor i grupp ofta blir.

gardebring said...

En liten kommentar på inlägget först.
Vad jag menade var såklart inte att vi skall börja stoppa in en massa skyskrapor överallt i Stockholm, vad jag menar är att diskussionen ofta blir olycklig när man tror att en stad blir bra bara man inte bygger höga hus, och dålig så fort husen är höga. Så enkelt är det naturligtvis inte. Själv ser jag de urbana kvaliteterna som det allra viktigaste. Blanda hyresrätter, bostadsrätter, kontor och affärer i samma kvarter, se till att husen (oavsett höjd) har gatukontakt osv.

Jag bor hellre i ett stadskvarter på 6 våningar än ett ensligt hus-i-park på 15.

Sedan kan man applicera dessa idéer enligt småstadsideal eller storstadsideal. Själv föredrar jag storstaden, andra gör det inte. Samtidigt växer Stockholm rekordsnabbt och det skapar naturligtvis vissa följdproblem som till viss del kan lösas genom att bygga tätare.

Vad gäller det gröna så ser jag det som oerhört viktigt (det borde också framgått på yimbys hemsida vid det här laget att vi tycker det gröna är viktigt). Vad som är mer tveksamt är slentriangrönskan, kvarglömda snårbuskage och gräsremsor till ingen nytta (observera att jag inte här menar skogspartier och liknande utan just dessa ödsliga oanvända snårområden som finns som barriärer på så många platser). Själv bor jag i ett slutet kvarter med en grön prunkande innergård. Jag bor mycket hellre så än i ett hus-i-park med en oanvänd halvoffentlig yta som ingen känner sig välkommen på.

O så en liten kommentar till "Semikolons" kommentar.
I huvudsak hoppas jag att din kommentar avser kommentarerna på yimby.se, snarare än inläggen i sig. Vi försöker hålla diskussionen saklig och korrekt, men försöker också alltid vara öppna för argumentation. Vad enskilda medlemmar i ett nätverk med nästan 3000 medlemmar skriver går naturligtvis inte lika mycket att säga så mycket om.