Thursday, November 1, 2007

Tävling

I förrförra numret av DN På stan hade Kajsa Ekis Ekman ett trevligt reportage om människor som bott länge på samma ställe. En av artiklarna handlade om Ari E, som nu är hyresgäst hos en bostadsrättsförening. Dessvärre omnämndes han inte som just det utan som "resthyresgäst", vilket jag protesterade mot i ett mejl till Kajsa E. Hon höll med om att den beteckningen inte är bra, att den antyder att man är någon gammal kvarleva. Som alternativ beteckning föreslog Kajsa "hyreshjältar" eller "allmännyttans räddare".

I På stan idag kommer Lars-Åke i Solna med nya förslag:

"Hyreskramare. Leder tankarna till den härliga almstriden i Kungsträdgården 1971, då stockholmarna, inklusive östermalmsherrar med käpp, blev ursinniga och gjorde uppror mot överheten.

Klippvägrare. Har mer ideologisk attityd. Omvandlarna får följdriktigt kallas klippkramare."

Alla förslagen är bra och roliga på sitt sätt, men täcker inte in variationen bland oss som inte köpt (däremot tror jag att "klippkramare" träffar rätt för de flesta som köper). Det finns ju många anledningar till att inte köpa, både ideologiska, praktiska och ekonomiska.

Därför utlyser jag nu en tävling: vem hittar på den bästa beteckning för oss som bor som hyresgäster hos bostadsrättsföreningar?

Det pris som jag kan utlova är heder, ära och ett virtuellt hurrarop här på bloggen. Hittar ni på ett riktigt bra nytt ord lovar jag att lansera det även i livet utanför detta. Och där vet man ju aldrig vad som händer.

Källor: DN På stan 18.10, 25.10 och 1.11.2007

No comments: