Wednesday, November 19, 2008

Skåpsovare

Häromdagen skrev jag om sängskåp och andra sätt att klara trångboddhet. Idag hittade jag en annan skåpsovare: Carl-Johan De Geer. Det sängskåp som han sov i stod hemma hos hans mormor på Erik Dahlbergsgatan. Mormodern vurmade för både Hitler och Mussolini, men var samtidigt den enda i släkten som förstod sig på barn och såg deras behov.

"Jag älskade min mormor. När det gick dåligt med mina föräldrars familjeliv skickade de mig till mormor för att jag skulle bo hos henne ett par år. Det var i slutet av 40-talet. Jag bodde i hennes lilla matsal, i ett sängskåp. Jag tror att min mormor också älskade mig. Mormor älskade också svenska kungar, som Karl den tolfte. Hans porträtt hängde ovanför min säng. Jag skulle fälla in sängen varje morgon och ta bort mina saker på att det inte syntes att en pojke bodde där."

Den som vill veta också Carl-Johan hade det hos farmorn och farfarn på slottet i Skåne eller senare i den stockholmska konstnärsvärlden bör skynda sig att skaffa hans självbiografi Jakten mot nollpunkten. En roman om mig själv.

No comments: