Friday, May 16, 2008

Mellanspel

Följande citat är från en annons för Opel år 1962, återgiven av Motornostalgiskt Magazine 25. Jag kan inte garantera autenticiteten, men inte heller att det inte är sant.

"LUGN I STORMEN!

En Opel är så lättkörd att även Er fru kan köra den!

Hör Ni till dem som sitter med hjärtat i halsgropen de gånger Er fru får låna ratten? Ni vet att farliga situationer k a n inträffa- hur försiktigt Er fru än kör! Byt vagn till Nya Opel Rekord och Ni kan känna er lugn!

För säkerhets skull är alla farliga detaljer, som Ni kan slå i vid en häftig inbromsning, eliminerade. Instrumentpanelen är stoppad med ett krafigt lager svampgumma och handskfacket är av den inåtgående typen. I en Opel kan Ni känna Er trygg!

Och inte behöver Ni skämmas heller! Med en Opel Rekord klarar Er fru galant alla parkeringsmanövrerar - man ser lätt vagnens alla hörn. Så ta av Er solglasögonen och titta på Nya Opel Rekord! Gör det! Nu!"


Om man utgår från att denna annons verkligen publicerats, då kan man inte säga annat än att synen på kvinnan förändrats mycket under de gångna decennierna.

2 comments:

Anonymous said...

Hej Inger

Men likt förbaskat så tog min fru häromdagen en kniv för skulle skära en brödbit. Att sedan elkabeln till elvispen "råkade" ligga under brödbiten var väl bara en tillfällighet. Kniven gick nästan av, av den svetslåga som alstrades, kabeln gick av, handen vart svart och säkringen gick sönder det small ungefär som en nyårsbomb och hon fick en sådan där chock att hon började gråta.

Själv har jag tjatat i 30 års tid att hon måste ha respekt för elektrisk ström.

Man kan inte stå i duschen och torka håret samtidigt som man duschar.

Det kan vara farligt eftersom elektronerna kan ta en genväg genom hjärtat.

Åtminstone i min verklighet verkar det finnas en skillnad i förståelse för den tekniska verkligheten.

I övrigt är vi jämlika och fortfarande kära fast alla år passerat.

Som tur är så lever hon än. För tänk om om hon hållit i diskbänken och om handen varit något närmare "blixten".

MVH

Det är betydligt fler kvinnor som dör i hemmet av elektriska stötar.
Varför ? Jag vet inte ?

Inger said...

Hej Anders!
Det var en otrevlig historia, men jag är inte så säker på att olyckan berodde på att din fru är kvinna. Kanske var hon bara lite disträ, på samma sätt som män kan vara?

Annars kan det väl stämma att kvinnor och män har olika förståelse för den tekniska verkligheten. Om orsaken till det har jag ingen säker ståndpunkt, men en bidragande orsak kan nog vara att åtminstone vi något äldre damer aldrig har fått lära oss något om teknik och elektronik. När jag gick i skolan fick vi flickor inte ens ha trä- och metallslöjd, bara syslöjd. Då är det inte så lätt att bli särskilt kunnig om vare sig tekniska och elektriska saker. För att inte tala om alla elektroniska manicker som tillkommit på senare år.

Säkert ligger det också i den kvinnliga könsrollen att inte vara intresserad av tekniska saker, precis som det anses omanligt att gilla virkning eller pelargoner.

För egen del har jag tvingats lära mig en del som vuxen och blivit hyfsad på att montera elkontakter och sånt. Kör bil gör jag dock inte, fast inte därför att jag inte tror mig om att klara själva handhavandet utan för att jag är alldeles för kolerisk för att bli en bra bilförare.