Monday, May 5, 2008

Insikter i Svenskan

Häromdagen var det Dagens Nyheters ledarsida som drabbades av klarsyn, idag är det Svenska Dagbladets. Poängen med artikeln, som skrivits av Merit Wager, är visserligen - inte förvånande - att tala om hur bra det skulle vara med ägarlägenheter i Sverige, men det är faktiskt mest i förhållande till bostadsrätten vars nackdelar Wager beskriver väl. För det visar sig att Wager är väldigt nöjd med att vara hyresgäst och att hon inte kan tänka sig någon annan boendeform.

Så här beskriver hon hur det är att bo hos den fastighetsägare som hon för närvarande hyr av:

"Ja, och så får jag nya tapeter och golv och kakel och ny spis och nytt kylskåp - ofta, känns det som. De kommer och målar om taket i vardagsrummet och fixar fönsterkarmarna. Portvakterna Palle och Hasse fixar min översvämmade toalettcistern två timmar efter det att jag nämnt att den behöver åtgärdas, och tappar jag nyckeln så har Palle en extra så att jag kommer in. Hyran är rimlig, trappstädning ingår och jag bheöver aldrig någonsin syssla med att röja på gården eller bry mig omplaneringar eller något annat. Jag bara bor. Bättre kan man inte ha det."

Jag trodde väl aldrig att jag skulle få en meningsfrände på SvD:s ledarsida, men nu har det alltså hänt!

Fast helt och hållet överens är vi förstås inte. På äkta borgerligt individualistiskt manér vill Wager förstås inte låta hyresgästföreningen förhandla om hyran, utan det sköter hon själv, "kanske inte så värst framgångsrikt, men det är ändå trevligt att ha den kontakten med hyresvärden och min hyra reduceras förstås med det förhandlingsarvode som automatiskt dras från alla andras hyror och går till Hyresgästföreningen."

För en ledarskribent i en stor tidning kanske det går bra att köra ett eget race, men det är inget jag skulle råda andra till. Även om jag haft mycket kritik mot hur hyresförhandlingar skötts av hyresgästföreningen, så tror jag på att hyror ska förhandlas kollektivt, inte av enskilda hyresgäster var för sig. Och den summa hon sparar på att göra jobbet själv är inte stor: 120 kr om året om jag inte missminner mig.

PS. Hittade just en ledarkrönika i Aftonbladet, där Mats Engström skriver under rubriken "Snart blir Stockholm ett reservat för rika". Läs!

No comments: