Tuesday, April 29, 2008

Lag och rätt och ägarlägenheter

Min oro för marknadshyror och annat elände vid uthyrning av ägarlägenheter är onödig, om jag tolkar Barbro Engman rätt. Hon säger i sin blogg idag att hyreslagens regler om uthyrning av småhus ska gälla för ägarlägenheter. Konkret betyder det att hyresgästen har besittningsrätt, om än svagare än i en vanlig hyresrätt, eftersom ägaren kan säga upp kontraktet om han eller hon själv har behov av lägenheten. Regelverket betyder också att hyrorna inte blir fria, säger Barbro. Riktigt vad hon grundar det på vet jag inte, eftersom jag aldrig haft anledning att fördjupa mig i det som rör småhus, men jag får väl lite på henne, ordförande som hon är och allting.

Men jag undrar hur det blir om någon köper alla eller nästan alla lägenheterna i ett hus. Vilka regler gäller i ett sådant fall - är det fortfarande "småhusreglerna" med det svagare skyddet eller är det de vanliga "hyreshusreglerna" med det starkare skyddet för hyresgästerna?

Fast varför ska man egentligen alls acceptera ett svagare skydd? Samma regler borde väl gälla för alla?

No comments: