Thursday, April 17, 2008

Dan före dan

Jag hade knappt hunnit komma in i mitt tjänsterum i morse förrän grannen ringde. Hon var upprörd över Barbro Engmans artikel på DN Debatt idag: "Varför skriver hon så där? Folk som läser det blir ju rädda och tror att det blir så dyrt att bo i hyresrätt att det är lika bra att köpa bostadssrätt."

Och visst är det en farhåga man kan ha - om utredningens förslag skulle gå igenom. Fast jag vill inte riktigt tro att en ändrad lagstiftning kommer att se ut som Koch väntas föreslå. För en hyressättning som i praktiken utrotar hyresrätten rimmar ju egentligen illa med de ideal som titt som tätt proklameras av de borgerliga politikerna, åtminstone här i Stockholm. I vart och vartannat papper som ligger på mitt skrivbord talas om valfrihet och mångfald. Stadens verksamheter ska så långt det går konkurrensutsättas, avknoppas och upphandlas så att brukarna (som det heter på kommunalsvenska) har många olika aktörer att välja på.

Menar man allvar med desssa honnörsord bör de väl gälla även för vårt boende. Varför ska vi inte få välja hur och var vi vill bo om vi får välja från vilket bolag som hemtjänstpersonalen ska komma eller vilken skola som ska få undervisa våra barn?

Kanske är jag naiv när jag vill tro att marknaden inte ska tillåtas ta greppet om våra bostäder och strypa hyresrätten som en boendeform för alla som vill ha den, både fattig och rik. Kanske är det så att det i denna fråga kommer att visa sig att moderaterna inte alls är så nya som de vill påskina, utan precis de gamla vanliga marknadsälskarna som vi känner dem från förr.

Vi får se framöver hur det blir. Men om det nu skulle gå så illa att Kochs tankar bleve lag bör man komma ihåg: lagar går att ändra. Det räcker med ett beslut av en riksdag med annan majoritet än den nuvarande så kan en lagstiftning à la Koch rivas upp.

Källa: DN den 17.4.2008

No comments: