Saturday, April 19, 2008

Dagen efter

Igår kväll började jag skriva en kommentar till den Kochska utredningen, men den blev aldrig färdig för jag var nog alldeles för medtagen efter den starka och otäcka filmen "No country for old men" som vi sett strax innan. Idag läser jag DN och finner att reportrarna där jobbat bra och lyckas belysa både vad man kan tro om EU:s inställning till vårt nuvarande system för hyressättning och vilka konsekvenser ett nytt system skulle få. Inga ord behöver därför spillas här på att berätta om detta utan det räcker med att konstatera att utredningen är både förvirrad och obegriplig, man påstår och föreslår utan att ha belägg och och förklaringar till det man säger.

I intervjuer i medierna igår försökte journalisterna få Koch att förtydliga vad som menas med förslagen. Det enda substantiella de fick ur honom var att det behövs en "rimligare hyressättning" och att det "inte är något konstigt att man måste flytta - det gör ju villaägare om boendet blir för dyrt". På den punkten fick han dock mothugg av Mats Odell, som sade att han "aldrig kommer att införa en hyresprincip som driver folk från hus och hem". I övrigt var Odell märkbart ovillig att uttala sig om utredningens förslag, utan svarade att "jag säger egentligen ingenting". Desto mer talade han om Malmömodellen för hyressättning och om de synpunkter på allmännyttans roll som lagts av Sveriges kommuner och landsting och om den breda politiska enighet som finns i frågan inom SKL. Det måste man förstå som att Odell vill ha enighet om förändringar som gäller de kommunala bostadsbolagen och om hyrorna. Och det inger ju faktiskt visst hopp för då kan ju i alla fall inte de Kochska tankegångarna få genomslag.

Journalisterna har alltså, enligt min mening, skött sig bra den här gången. Det tycker inte Peter Wolodarski. Han är jättesur och kallar rapporteringen för propaganda. Godkänt får bara TT, men så har de också citerat den ständigt förekommande Stellan Lundström, känd marknadsliberal fastighetsekonom och således stark förespråkare av rena marknadshyror.

2 comments:

Anonymous said...

Hej! (Jag tänkte att det vore bra om du gjorde en länk till Wolodarskis kolumn, så får du en länk tillbaka från DNs hemsida. Men jag hittar den inte alls nu, bättre att du tar en lämplig ledare.) Wolodarski är inte så saklig och opartisk själv, han skriver "jakten på hyresrätter styrs av kontakter och svarta pengar." Men tittar man på statistiken på bostadsförmedlingens hemsida förmedlas många lägnheter varje månad + i bostadsföretagens interna köer. Vad som sällan talas om, men som jag hörde av en arbetskamrat, är att svarta pengar förekommer även i handeln med bostadsrätter, för att man inte vill betala skatt för vinsten. Hon hade avvisat ett sådant förslag, då man ju inte kan få banklån till den svarta delen av priset

Inger said...

Hej! Håller helt med dig om att Wolodarski (och de flesta andra borgerliga debattörer) ger en mycket märklig bild av hur det fungerar på bostadsmarknaden. Häromdagen åberopade t.ex. Odell att det finns 200 000 personer hos bostadsförmedlingen i Stockholm, men han glömde säga att endast en mindre del av dessa personer i i behov av bostad under det närmaste året eller ens åren. De flesta står där av samma skäl som jag, "utifall att".

Här kan du hitta Wolodarskis inlägg från igår: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=762274. (Några länkar kan jag tyvärr inte prestera än men jag försöker lära mig med hjälp av sonen så förhoppningsvis ska det bli bättring på den punkten.)