Wednesday, February 27, 2008

Årsmötestider

En trist sak med den här tiden på året är de årsmöten som man måste bevista när man är en någorlunda aktiv och ansvarstagande föreningsmedlem. Igår hade vi till exempel årsmöte i vår lilla lokala hyresgästförening. Som i alla föreningar blev det en del trugande och tack-nej-inte-jag innan alla poster hade besatts i styrelse och annat. Bostadsrättsföreningen verkar vänta sig samma svårigheter för de har redan börjat leta folk fast deras årsmöte inte är förrän i maj. Förmodligen har de lärt av de svårigheter som de hade förra året, när majoriteten av den gamla styrelsen avgick på en gång. Hur många platser som ska fyllas i år vet jag inte, men med det debacle som varit med de nedsågade träden kan man tänka sig att det finns ett antal styrelseledamöter som vill kasta in handsken.

Valberedningen har nu aviserat att man kommer att knacka på för att få tips inför årsstämman. I ett flygblad, som även hyresgästerna har fått, skriver man att bostadsrättsföreningen söker "engagerade, entusiastiska och handlingskraftiga styrelseledamöter". Alltihop är bra egenskaper som bör finnas i en styrelse, men nog skulle det kännas tryggare om man hade lagt till att man efterlyste folk som kan något också. Till exempel om fasadrenoveringar, som är ett av de större projekt som behöver genomföras under den närmste framtiden. Annars kan det som valberedningen kallar "en spännande fas" bli inte bara intressant utan också dramatisk på ett sätt som ingen vill.

Ska jag kanske anmäla mig som lämplig kandidat? Om det inte behövs några kunskaper så bör jag ju platsa, för jag kan ju vara både engagerad, entusiastisk och rätt handlingskraftig och är mån om att det ska bli bra här med både det ena och det andra.

Jaså inte? Låt gå för det då. Men nog skulle jag i alla fall vilja kräva rätt till boinflytande även för oss som bor som hyresgäster hos bostadsrättsföreningar. Det ska inte vara förbehållet dem som bor hos allmännyttan, utan alla hyresgäster oavsett hyresvärd borde ha rätt till löpande information och möjlighet att påverka sådant som är viktigt för dem i boendet.

No comments: