DN har fått en förhandstitt på vad allmännytte- och hyresutredaren Michael Koch håller på att jobba med. Enligt tidningen vill Koch att allmännyttan ska drivas som vilket privat bolag som helst och att bolagen ska sträva efter marknadshyror. Kommunerna ska få marknadsmässig avkastning på sitt insatta kapital och självkostnadsprincipen som grund för hyressättningen ska bort.
Koch vill införa ett system där hyrorna ska sättas efter hur långa bostadsköer och hur höga bostadsrättspriser som finns i attraktiva områden. Hur hyrorna ska faställas i andra områden framgår inte av DN, men man får väl anta att samma principer ska gälla även där. Konsekvensen skulle alltså bli att lång kö och höga bostadsrättspriser ger en hög hyra, medan kort bostadskö och låga bostadsrättspriser ger en lägre hyra. För Stockholms innerstad skulle förslaget, enligt utredningens expert, ge en hyreshöjning med 30-40%.
Utifrån DN:s korta referat är det mycket svårt att förstå hur det nya systemet rent praktiskt skulle fungera. Vilken tidpunkt ska man utgå ifrån när hyran bestäms och hur länge ska nivån sedan gälla? Vad händer om en massa människor inser att det är ingen idé att leta bostad i innerstan utan börjar köa för en tvåa i Hagsätra istället? Ska då hyrorna där plötsligt höjas? Hur bestämmer man efterfrågan när det inte finns någon bostadskö att stå i (vilket är fallet i många borgerligt styrda kommuner) eller när det inte finns några bostadsrätter att tala om?
Men oavsett hur utredningen besvarar dessa frågor, så är det klart att den hamnat långt ifrån det som den tidigare (s)-regeringens sade i sina direktiv till utredningen. Där talades vackert om allmännyttans viktiga roll som ett icke-vinstbaserat alternativ på hyresbostadsmarknaden, om att ha spärrar mot oskäliga hyror och om garantier för ett reellt besittningsskydd.
Alliansregeringen ändrade direktiven till att utredaren skulle lämna förslag till hur de kommunala bostadsföretagens hyresnormerande roll skulle kunna avvecklas. Och detta verkar ju Koch ha tagit ad notam. Med hans förslag tappar allmännyttan helt sin roll som instrument för en bostadspolitik som syftar till att tillhandahålla goda bostäder för alla oavsett inkomst.
Frågan är vilket stöd Koch och hans uppdragsgivare Odell m.fl. har för sina förslag utanför sin egen snäva krets. De privata fastighetsägarna är glada förstås för att de tror sig kunna räkna hem resultat av sitt mångåriga lobbande för marknadshyror. Men i övrigt är det få som verkar hålla med utredningen. Till och med Sveriges Kommuner och Landsting anser att de kommunala bostadsbolagen inte ska vinstmaximeras och att de ska bidra till integration och sammahållning genom ett blandat boende.
Den officiella versionen av Koch-utredningen ska vara klar den 31 mars. Om utredningen verkligen lägger förslag i den riktning som nu presenterats lär en intensiv debatt följa. Vi får hoppas att den sida sedan vinner som anser att alla ska kunna bo överallt och att t.ex. Stockholms innerstad inte ska bli ett reservat för de rika.
Källor: DN den 2 och 3 februari. Direktiv 2005:116 Allmännyttans villkor och förutsättningar. Tilläggsdirektiv till utredningen om allmännyttans villkor. Sveriges Kommuner och Landsting, skrivelse 080117)till utredningen om allmännyttans villkor.
http://dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=739015
Saturday, February 2, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment