Sunday, October 21, 2007

Visioner

I dagens DN har arkitekturskribenten Peder Alton en stort uppslagen artikel om de stora byggprojekt som diskuteras i Stockholm: Slussen, utbyggnad av Asplunds stadsbibliotek och Nationalmuseum, tillskapande av ett nytt operahus och ett designmuseum och så alla tunnlarna som ska grävas kors och tvärs under staden.

I anslutning till Altons resonemang om olika lösningar på dessa nödvändiga eller önskvärda byggen tillfrågas ett antal personer om sin vision för Stockholm. De flesta av dem resonerar som Alton om estetik och placeringar av det ena eller andra. Stadsbyggnadsborgarrådet Söderlund vill att staden ska "sticka ut" och att man ska "bygga hus som syns", medan andra - och klokare personer - är mer återhållsamma och talar om hänsyn och långsiktighet i det nya som måste komma till.

Endast två talar om staden som social organism. Den ena av dem är Jan Åman, chef för Färgfabriken. Han menar att framtiden handlar om att "komma tillrätta med det moderna projektets baksida: att vi lever i en av världens mest segregerade städer .... Lyckas vi skapa en integrerad ytterstad skapar vi ett monument som en urbaniserande omvärld desperat ropar efter!".

Jag är inte säker på att jag håller med honom. Att Stockholm nu skulle vara en av de mest segregerade städerna har jag svårt att tänka mig, även om jag inte har några siffror på saken. Däremot går ju utvecklingen starkt i en segregerande riktning. Och varför är det ytterstaden som ska integreras, när det är innerstaden som snart är den mest segregerade delen av Stockholm?

Gunilla Bandolin, konstnär och skapare av bl.a. den roliga skulpturbryggan i Hammarby Sjöstad, uttrycker precis vad jag menar. Hon säger:

"Den viktigaste stadsbyggnadsfrågan just nu i Stockholm är den ökande segregationen. En homogen innerstad av välmående medel- och överklass. Utanför ett annat slags liv: sämre skolor, fattigdom, sämre bomiljöer. En av orsakerna är ju utförsäljningen av allmännyttan."

Just det. Det spelar väl ingen roll om staden är aldrig så vacker och välplanerad om inte alla är välkomna att både bo och verka i alla dess delar?

Med detta menar jag förstås inte att det är likgiltigt hur staden ser ut och planeras. I de aktuella frågorna tycker jag att Slussen ska rivas och ge plats för något nytt fotgängar- och cyklist- och vattenvänligt, att ett nytt huvudbibliotek ska byggas någon annan stans än bakom Asplunds gamla bibbla samt att ett design- och arkitekturmuseum ska byggas vid Telefonplan. Så det så.

No comments: