Tuesday, October 2, 2007

Vad händer?

Häromdagen var jag kritisk mot hyresgästföreningen för vad de gör. Idag ställer jag mig frågan om "Nätverket Nej till ombildning" gör något över huvud taget. Enligt sin webbsida vill Nätverket arbeta "mot ombildning av hyresrätter, utförsäljning av allmännyttan och för hyresrättens utveckling". Det låter ju jättebra, men inga noteringar finns om aktioner sedan i april-maj och endast ett fåtal kontaktpersoner för olika motbildninsgrupper finns angivna.

På hyresgästföreningens webbsida har föreningen försökt initiera en debatt om ombildningar. Diskussiontråden har funnits där sedan snart ett år, men inläggen är få och sporadiska.

Om dessa sajter avspeglar den faktiska graden av engagemang och aktivitet i arbetet mot ombildningar så är det förfärligt dystert ställt. Fast jag tror inte att det är så uppgivet som man kan få för sig. Det är nog bara så att ingen lyckats samla och artikulera det motstånd som finns ute i bostadsområdena.

På lördag den 6 oktober ska Nätverket delta i "Stockholmsdagen" på ABF-huset. I regi av Vänsterpartiet ska då olika personer och organisationer debattera och informera om bostäder, stadbyggande och miljö. Tyvärr måste jag syssla med annat så jag kan inte gå dit och höra vad de egentligen gör. Men kanske finns det andra som vill höra vad de har att säga. Ni kan gå till Sveavägen kl. 10.00, då hela arrangemanget börjar, eller komma dit kl. 11.00 då Nätverket m.fl. pratar under rubriken "Rädda hyresrätten".

Hade jag kunnat gå och lyssna på dem hade jag kanske också fått veta vem eller vilka som står bakom det märkligt anonyma Nätverket. Som ansvariga står två privatpersoner, men man anar att de har uppbackning, både med kunskaper och med pengar. Det vore intressant att veta varifrån.

2 comments:

Anonymous said...

Det är väl en del av grejen med de nya nätverken att de inte är så styrda och organiserade, utan mera av en träffpunkt för människor och organisationer som arbetar mot samma mål. Jag ska själv dit för att se vad jag kan snappa upp.

Inger said...

Jag menar inte att nätverken ska vara så förfärligt styrda och organiserade, det ligger ju inte riktigt i deras natur. Däremot är det väl trevligt att veta något om dem som ligger bakom, för det kan ju säga något om vad det är för en slags verksamhet och göra det lättare att ta ställning om man vill involvera sig i den eller ej.