Saturday, October 27, 2007

Annat viktigt

Ibland när Ronny tittar på min mage säger han att jag nog har anlag för orientalisk dans. Jag brukar hålla med om det vad det gäller de fysiska förutsättningarna, men inte vad gäller talang. Att jag verkligen saknar begåvning för sådan dans fick jag ockå bekräftat idag hos Friskis & Svettis, där gympaledaren försökte få oss att skaka loss överkroppen medan underkroppen gjorde något helt annat. Själv utförde hon rörelserna med glans och grace, kanske därför att hon lärt sig tekniken som barn av sina turkiska anförvanter.

Och vad är det då för intressant med detta? Jo, att denna mycket unga och mycket vackra gympaledare är iklädd långärmat, långbent (kan man säga så?) och huvudduk medan hon leder gympan.

Trots att jag har avverkat rätt många gympapass vid det här laget, har jag aldrig tidigare varit med om att en ledare burit huvudduk. Nu hoppas jag få se fler som Samira, kvinnor som tar sig rätt och gör vad de vill medan de håller sitt sjalbeklädda huvud högt.

Varför huvudduken ska vara så förargelseväckande kan jag inte förstå. Det gick utmärkt för oss motionärer att begripa vad Samira ville och något annat är ju inte intressant. Däremot kan jag förstå om någon fanns oss övriga en smula löjeväckande, när vi - i sanning något äldre damer och några herrar - försökte få till det med skakningarna. Det gick ju inget vidare. Men vi hade det rätt kul ändå.

Skrivet apropå en debatt helt nyligen.

PS. En stund efter det att jag postat detta lyssnar jag på Människor och tro. Där berättar man om hur slöjförbudet i skolor och på arbetsplatser i Frankrike lett till att det startats separata muslimska skolor och att en del muslimska kvinnor inte längre tar jobb som till exempel sjuksköterska. Istället för till att leda till integration och frigörelse medverkar alltså förbudet till segregation och minskad rörlighet för kvinnor.

PS 2. En bild från tunnelbanan här om morgonen: ung kvinna, mörkhyad med fina drag, allvarlig, rakryggad, klädd från topp till tå i grön, traditionell muslimsk kvinnodräkt. Brevid henne: ljushyad flicka, cirka sexton år, klädd i senaste tonårsmodet, helt absorberad av att (inför offentligheten eller omedveten om den? Eller kanske likgiltig?) göra dagens makeup med allt från inkrämning till ögonfransböjning. Ska någon av dem ömkas? I så fall: vem?

Källor: Gympapasset kl. 10.30 på F&S Ringen samt Människor och tro kl. 17.00 i P1. Tunnelbanan, linje 17, någon gång i vecka 42.

No comments: