Thursday, May 28, 2009

Lösan sand

Martha försöker få svar på frågor om medlemsskap och annat när det gäller bostadsrättsföreningar. Det är inte lätt, visar det sig, att begripa vilka bestämmelser som egentligen finns och vad de betyder som faktiskt står där i lagen.

Om medlemsskap i bostadsrättsföreningen sägs i 2 kap 1 § bostadsrättslagen att det är styrelsen som avgör frågan om att anta en medlem och att der görs utifrån de villkor som anges i föreningens stadgar. Och i stadgarna kan ju föreningen bestämma t.ex. att medlem är den som någon gång varit på ett möte eller skrivit på ett papper vilket som helst till bostadsrättsföreningen.

Martha skriver: "Jag känner mig tvångsansluten. Samtidigt har jag ingen rätt att överklaga om jag verkligen inte ÄR medlem. Hur fasiken ska man ha det?" Ja, det kan man undra.

De viktigaste bestämmelserna när det gäller ombildning är annars några paragrafer i bostadsrättslagens nionde kapitel:

I 9 kap 19 § anges att beslutet på en köpstämma är ogiltigt "om hyresgästerna i minst två tredjedelar av de uthyrda lägenheter som omfattas av förvärvet har gått med på beslutet. Dessa hyresgäster skall vara medlemmar i bostadsrättsföreningen och, vad gäller bostadshyresgäster, folkbokförda på fastigheten. /.../ Protokollet från föreningsstämman skall innehålla uppgift om hur rösterna har beräknats och hållas tillgängligt för hyresgästerna och ägaren av huset."

Ingenting sägs alltså om hur omröstningen ska gå till och inte heller finns några bestämmelser om hur röstlängden ska upprättas och kontrolleras.

I 20 § står att en ekonomisk plan ska "upprättas och hållas tillgänglig för hyresgästerna. Till planen skall fogas ett besiktningsprotokoll som visar husets skick. Planen skall även vara försedd med intyg enligt 3 kap. 2 §."

Ingenting sägs således här om att planen ska skickas ut i viss tid innan köpstämman, utan rent formellt räcker det om den finns att tillgå på stämman.

Den tjugoförsta paragrafen är en riktig goding. Först säger den att "beslut om förvärv i strid med ... är ogiltiga. Detsamma gäller beslut om förvärv som fattas utan att ekonomisk plan varit tillgänglig enligt 9 kap. 20 §." Och det låter nu helt rimligt. Men sedan kommer det: "Det nu sagda skall dock inte gälla om förvärv ändå skett enligt beslutet och lagfart har meddelats."

Har köpet redan gått igenom på de falska grunderna kan alltså ingenting göras.

Med såna här bestämmelser måste man nog säga att ombildningarna knappast vilar på något moraliskt hälleberg utan på rätt lösan sand.

7 comments:

Martha said...

Visst är det rörigt, och inte så lätt att fatta. Men vad jag förstår så är man hyresgäst till dagen då köpstämman är. Läste en kommentar på Rädda Linjalens blogg där en ivrare skrivit en kommentar.
Citat:
"Den som masade sig iväg till köpstämman vet hur det gick till. Man prickade av sig som medlem och röstberättigad i röstlängden och fick ett röstkort som var opersonligt. Detta samlades sedan in av advokatbyrån och räknades av de två justeringsmännen."

Detta tycker jag brf ska informera om. I mitt hus går man runt och säger att vi är medlemmar i brf, även vi som inte vill köpa. Samtidigt har man ingen koll på hur man skriver i sina infoblad, där är vi antingen hyregäster eller medlemmar...

Anna said...

Funderar....ni verkar båda två (martha och inger)vara väldigt pålästa,engagerade gällande ombildningar. tycker jag själv är hyfsat påläst, men märker att jag har en del fler funderingar.
Vet ni hur länge innan en ekonomisk plan ska vara tillgänglig? ska besiktningen av fastigheten ingå där med el kan man begära ut den tidigare? Vår brf har börjat samla in fullmakter och jag tycker det är i tidigaste laget då vi bara fått en första ekonomiska kalkyl...
Min sambo och jag började knacka dörr i veckan för att höra hur/var folk eg ställer sig och det är nog rätt jämnt...kan gå hur som helst på stämman.
Jag läste ett citat fr ett parti(inget jag röstar på) men det var bra: "att vara kritisk är att bry sig".
Vilka ombildare hade ni?

anna said...

Använder sign anna här(tjejen fr skarpnäck) -martha som ville att jag inte skulle vara för anonym

Martha said...

Hej Anna!

Kritisk ska man definitivt vara! I mitt hus fick alla hyresgäster se den preliminära ekonomiska planen vid en overheadpresentation på ett informationsmöte den 15/1 i år. Jag var själv inte med på det mötet så jag ringde SBC (ombildn.konsult) och bad att få det via mail. Det gick bra. Den riktiga ekonomiska planen kan du nog inte räkna med att få se i god tid innan köpstämma. Det är möjligt att det är en taktik för att den vanliga människan inte ska kunna granska den så noga.
Lustigt nog så meddelar brf det nya kvm-priset i senaste infoblad, det är höjt med 5000 kr/kvm till 30.000/kvm. Man har räknat på exakt det antal personer som vill köpa dvs. 52 st. (67 %) och slagit ut summan på dessa. Jag tycker det är lite häftigt att 52 personer ska kunna köpa en fastighet tillsammans för 103 miljoner vilket vår fastighet är värderad till… Vad mycket lån de personligen måste ta!

Angående besiktningsprotokoll vid värdering av huset så får man nog ta reda på det hos värden. Jag är själv på jakt efter det och ska ta kontakt med den som är ansvarig för ombildningarna. Och den tekniska besiktningen som görs senare har nog ombildningskonsulten.

Ett tips: Ring till Bolagsverket (060-18 40 00) och begär ut din brf’s protokoll och de stadgar som antogs vid första mötet då de bildade brf. Stadgarna är viktiga, för det är de föreningen har att rätta sig efter. Och dom kan man manipulera och ändra i. Kanske om fullmakter…

Martha said...

Anna!
Glömde, din brf's organisationsnummer hittar du bl.a. på www.boreda.se, klicka på "sök bostadsrättsförening" så kommer du rätt. Org.nr vill Bolagsverket ha...

anna said...

Tack för svar. En vän har även tipsat om böcker att läsa..
Några grannar har hört av sig till oss efter vår dörrknackning. några jätteglada för de är också nöjda med vår nuv värd. Någon också som inte tycker vi ska vara så rädda att köpa...Hm...
Lång och segdragen process...
Vi får se hur det går för oss alla...

farbror Frej said...

Hyesgästföreningens hemsida är ganska rörig att hitta i, men de har faktiskt gjort en argumentationsfilm som jag hade stor nytta av. Videon är strax under 20 minuter lång och finns att titta på via...

http://hgf.sochl.net/