Tuesday, May 12, 2009

Batongmormor efterlyses

Tidningen Metro har gjort en förtjänstfull sammanställning av de oegentligheter som förekommer i samband med köpstämmor för ombildning till bostadsrätt. Bland exemplen finns
  • köp av röster
  • fullmakter som inte finns när rösterna kontrolleras
  • förfalskning av datum på fullmakt
  • förfalskad fullmakt
  • specialstadgar som ger vissa personer rätt att rösta för flera fullmakter samtidigt
  • förfalskade intyg för förköpsrätt
  • döda personer räknas som ja-röstande
  • personer som flyttat räknas som ja-röstande
  • icke-existerande personer räknas som ja-röstande.

Och så förstås den gamla godingen, som vi såg här redan för nio år sedan: köpstämmor som avgörs med bara ja-rop och ingen rösträkning alls.

Allt detta fusk känner den borgerliga majoriteten i Stockholm och deras kamrater i regeringen till. Men de gör ingenting åt det, fast de så lätt kunde genom att föreskriva noggranna regler för hur köpstämmor ska gå till och kontrolleras.

Det är så man längtar efter en riktig gammal moderat batongmormor som står upp för lag, rätt och moral.

12 comments:

Dagge said...

Måste du alltid vara så socialdemokratisk?

Martha said...

Det är ju klart att Dagge gillar den borgerliga majoriteten. Han gillar också alla kryphål som finns i lagen som styr ang. ombildningar (för det finns ju ingen egentligen). Självklart.

Hoppas den egoistiska generationen får sig en smäll när ekonomin rasar ihop för dom.

Anonymous said...

Nja, jag gillar inte heller när man tror att den ena sidan är si el så. Att man automatiskt får en stämpel på sig för att man har en viss åsikt. Själv har jag skrivit en del inlägg på olika ställen där jag värnar hyresrätten och skriver fördelar om att bo kvar iallmänyttan. Jag är mot ombildningar, men jag röstar inte vänster utan borgerligt och det kan man faktiskt. Men folk har en förmåga att tro att man ligger vänster när man anser så och tvärtom. Har själv vänner som röstar vänster som tycker detta med ombildningar är fantastiskt och inte förstår min ståndpunkt.

Martha said...

Anonym 7:54

Tack! Jag håller med dig. Den politiska åsikten ska inte ha med valet av bostadsform (hyresrätt/bostadsrätt) att göra.

Tyvärr så är det ju så att det ÄR den borgerliga majoriteten som har inlett denna ombildningshysteri. Det finns bara fördelar med det, enligt de i stadshuset idag. Man väljer också bort att se det fusk och fiffel som pågår kring köpandet.
Det skulle vara trevligt att få se insändare/artiklar/bloggar där de som röstar blått har starka argument för hyresrättens bevarande. Ni hörs inte särskilt mycket...

Inger said...

Hej Anonymous! Kan du inte föra fram dina argument här också för bevarandet av hyresrätten. Människor behöver ju all hjälp att reflektera över sakfrågan, utan partipolitiska bindningar, förutfattade meningar eller fördomar.

Till Dagge: nu har jag funderat på i flera dagar på vad du kan mena med ditt inlägg, men jag förstår fortfarande inte hur du tänker om detta med att vara "så socialdemokratisk". Att det inte är något positivt för dig, det kan jag begripa, men det vore bra om du förklarade vad det är som är så förfärligt fel.

Anonymous said...

Faktum är att jag inte är så datavan -hittade min första blogg :rädda linjalen via björns bostadsbytare -där går diskussionerna också livliga. Men jag har försökt skicka in insändare i tidningar söderförort bla men inte kommit med. Kanske går det bättre framöver. Jag bor i skarpnäck och vårt hus är just nu i ombildningsprocess. Har dock ej haft köpstämma. Vi fick en vad jag skulle påstå "glädjekalkyl" att at ställning till. Vi ska ha infomöte snart men köpstämman blir väl efter stämman. Jag har för nån månad sen börjat läsa på om detta med ombildningar och vad som gäller och tagit reda på rena fakta,pratat med banker också för att få mer "kött på benen" och därav bildade jag en uppfattning. Vill bo kvar i hyresrätt. Vill folk köpa ok men gör det där det redan är bostadsrätter.

Anonymous said...

Fördelar som jag bla ser med hyresrätt är ju att man alltid kan ringa värden när man har problem el önskemål om nåt,slipper lån, har kvar platsen i internkön och sen som nån sa hyresrätten måste ju finnas som ett alternativ. Sen säger ju en del att man tar mer ansvar när man äger sin bostad -jag är inte så säker. Anser att man måste ta ansvar redan som hyresgäst. och man får faktiskt måla om el tapetsera om själv eller få det som ett påslag på hyran. Det som missas i debatten om fördelaktig ränta på borätter nu är ju att bankerna kräver kontantinsats även vid ombildning 10-15% och dom som inte gör det kräver högre ränta. Bankerna vill också trots dagens låga ränteläge att man ska ha en marigial att klara räntehöjning till5-6& och det glömmer ivrarna att nämna.

Anonymous said...

Om man behöver hjälp med underhåll litet påslag på hyran men visst standardunderhåll ska ju ingå. Sen menade jag att bankerna vill att man ska ha en mariginal att klara en räntehöjning till 5-6 %.

Inger said...

Till Anonymous. Tack för dina kommentarer. Det är viktiga saker som du lyfter fram. Jag hoppas att du för fram argumenten till dina grannar också så att de har saklig grund att vila på när de ska överväga vad de egentligen vill.

Anonymous said...

Jo, jag och min sambo ska senare i veckan börja knacka dörr. Har inte varit tillräckligt påläst innan el haft tillräckligt med energi för det pga mkt på jobbet bla..
Men rådet fr björns bytare var också att börja redan nu att informera fr vår sida sätt för på stämman är det troligen försent. Det är ju bra om allas åsikter lyfts fram. det finns ju fördelar och nackdelar med allt. Har bara pratat med några grannar i samma port än och det är väl några som är oroliga. och några som hoppas på ja.Oftast kör ju brf-förespråkarna ni kan ju hyra ändå. javisst och i en etablerad förening som tex hsb skulle jag kanske tänka mig men helst inte med oerfarna...Ok att alla börjat fr scratch nån gång men jag anser nog att man ska ha bättre underlag vid ombildning.Det sägs att hgf ska komma hit innan sommaren och ha möte och det hoppas jag dom hinner med. Sen vet jag att vår nuv värd ska satsa extra mkt just på vårt område detta och kommande år. Så då tycker jag man kan invänta detta åtminstone. Jag är också lite orolig men ja vi ska prata med grannar denna vecka och uppmana alla att ta reda på riktiga fakta innan de bestämmer sig.

Martha said...

Anonym 8:13

Vad inspirerande du är! I mitt hus ryktas det om att det ska bli köpstämma någon gång i juni. Inget har hörts från brf...
Så nu ska jag förbereda en information (om fullmakter, räntor etc) tillsammans med lokala hgf, idag faktiskt, som ska ner i brevlådorna här.
En granne och jag ska också försöka få ut protokoll, röstlängd och medlemslistor från brf. Detta med anledning av en artikel i Sydsvenskan:
http://sydsvenskan.se/malmo/
article410554/Borattsombildning
-pa-Varnhem-fall-for-ratten.html

Ett tips: Kolla hur styrelsen är vald. I mitt hus har man valt sig själva på ett konstituerande möte, vilket jag finner väldigt konstigt. Enligt min erfarenhet så väljer föreningen en styrelse tillsammans på ett årsmöte. Jag tycker inte det är rätt att utan insyn välja sig själva i en lägenhet...

Anonymous said...

till Martha: tack. Nej jag vet inte hur styrelsen är vald och jag vet heller inte hur många som sitter där. Ibörjan satt det lappar på anslagstavlan undertecknat styrelsen men varken namn el telnr. Nu har iallafall ordföranden gett sig till känna med namn och nr. Jag ska läsa artikeln du länkat till lite senare.