Wednesday, May 27, 2009

Blåst på konfekten

E har som profession att bedöma bidragssökandens rätt till ekonomiskt bistånd från socialtjänsten. Hon berättar:

- Det händer att människor som redan har skulder tar upp nya lån för att köpa sig en bostadsrätt i samband med ombildning. Lånen får de oftast från Blue Step, det svenska sub prime-låneinstitutet. Tanken är förstås att de ska göra ett klipp på ombildningen. Men det som händer är att de gamla fordringsägarna får nys på att personen nu har en tillgång - och vips begär de utmätning av bostadsrätten. Och så står den nyss förhoppningsfulle utan lägenhet, men med en massa nya skulder.

3 comments:

Martha said...

Se där vad viktigt det är att man ser över sin egen ekonomi. Har man skulder så är det inte så lätt att få ihop det, det förstår t.o.m jag. Men hur kan man låta sig luras till att tro att ombilda hyresrätten är ett klipp som skulle kunna reglera skulderna?

Anonymous said...

Jo, det är jätteviktigt att kolla med sina banker vad som verkligen gäller och ta reda på fakta innan man sätter sig i klistret. Om man verkligen har mariginaler att klara räntehöjningar el annat oväntat som man tyvärr kan drabbas av. Vi hade infomöte i tisdags med våra brf-förespråkare och konsulter. tyckte tyvärr inte att hela mötet gick bra. För lite tid för frågor och väldigt snabba svar till tvivlarna och längre svar till förespråkarna. Jag måste ringa konsulterna igen då de hävdar att man får låna 100% och att skulder ej ska vara problem. Jag räckte upp handen och sa att jag pratat med 3 olika banker och kollat upp några på nätet och ingen ger 100% lån,inte ens blue step. men de sa att det inte stämde, men de ville heller inte säga vilken bank de hade kontakt med. De skulle återkomma till min fråga men gjorde det inte. Banken kommer med först om det finns tillräckligt många som vill köpa. Kanske finns specialavtal då, men det tycker jag de borde tala om redan nu. Vår köpstämma är i augusti, mitt i semestern.
Du bad mig hitta på nåt namn i en annan tråd. Hm, mitt riktiga el smeknamn el det jag har på björns...får fundera

häls anna

Martha said...

Träffade en kompis som bor i Henriksdalsringen, där har man gått med på att ombilda. Kompisen är lyrisk över räntor som man kan binda och det är allt möjligt. Jag önskar honom lycka till.
Men han sa i alla fall att det är SBAB och Stadshypotek som man ska låna av... Ska kolla upp detta. Har läst att SBAB har blivit lite strängare i sina krav idag. Nämligen.