Wednesday, June 18, 2008

På tal om moral

Av en händelse råkade jag nyligen på några riktigt bra skrifter som som Fastighetsägarna gett ut. Titeln på den ena var "God sed för fastighetsägare i bostadshyresförhållanden" och där kan man läsa t.ex. följande:

"Vid sedvanligt underhåll och reparationer i fastigheten kan det uppstå olägenheter för hyresgästerna. Det är viktigt att fastighetsägaren noga informerar hyresgästerna om arbetena och att arbetena planeras och utföras så att de vållar minsta möjliga störningar. /..../ Vid allvarligare störningar av detta slag bör /.../ hyresgästerna kompenseras."

På förekommen anledning, måste man väl säga, har jag överlämnat detta till bostadsrättsföreningen för begrundan. De har också fått den andra publikationen, "God sed för ägare av bostadsrättsfastigheter". I den finns, till min glädje, under rubriken "Särskilt om god sed i förhållande till bostadshyresgäster efter ombildning från hyresrätt till bostadsrätt" detta påpekande:

"I många fall har en bostadsrättsförening kvarvarande bostadshyresgäster efter ombildning av fastigheten från hyresrätt till bostadsrätt. Det är viktigt att relationen till dessa hyresgäster präglas av stor respekt för deras val av upplåtelseform. Hyresgästerna bör i alla sammanhang som inte direkt berör ägandet av fastigheten behandlas som övriga boende i huset. Påtryckningar från föreningen eller enskilda bostadsrättshavare i syfte att åstadskomma en hyresgästs avflyttning är oacceptabla."

Det låter minsann höra sig. Jag önskar att alla ivrare och färdiga ombildare noga skulle studera och ta till sig detta som fastighetsägarnas egen intresseförening formulerat.

Med detta stänger bloggen ner, kopplar ur, lägger av och slutar upp att bry sig. Kort sagt: nu tar vi semester ett tag. Men om några veckor är vi tillbaka, förhoppningvis med nya krafter att fortsätta kampen mot dumheten och för förnuftet och rättvisan.

2 comments:

Anonymous said...

Hej Inger, jag önskar dig en skön semester! Här har nu mitt hus fått sin värdering. För endast 24.952 kr/kvm erbjuds nu vi att köpa våra lägenheter. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... För det första tycker jag det är ett skambud som inbjuder till glädjekalkyler som de flesta inte förstår att det är när dom väl bestämmer sig för att köpa. Sen står dom där med skägget i brevlådan och fattar inte varför det har blivit så dyrt att bo. För det andra så hoppas jag att vi i mitt hus är lika kloka som dom i Drakenberg. Dom tackade ju nej till att köpa. Det är bara att hålla tummarna...

Inger said...

Hej Martha!
Vi får väl hoppas på att räntehöjningar och amerikansk lånekris gör att folk besinnar sig och inser att det kanske inte är någon bra idé att köpa i alla fall.
Tack för mejl med länk till intressant artikel.
/Inger