Sunday, June 1, 2008

Skrapan

Jag förstod aldrig varför Annika Billström framhärdade i den dyra ombyggnaden av Skatteskrapan till studentbostäder. Och inte begriper jag mig på den nya galleria som man passade på att bygga vid foten av Skrapan. Och inte fattar jag hur jag någonsin ska orka köa mig in till den omtalade utsikten från toppen av huset. Men det som mest av allt övergår mitt förstånd är hur man kan sälja hela rasket med en halv miljard kronor i förlust när allt redan är klart.

Men det är precis vad som håller på att hända. Den fastighet som den gamla politiska majoriteten köpte för 566 miljoner kr*) och renoverade och byggde om för 1 135 miljoner kr, det vill säga en total kostnad på ca 1 700 miljoner kronor, den säljer den nya majoriteten för 1 200 miljoner kr.

Mitt ekonomiska sinne är inte särskilt bra, men nog tycker jag det här verkar vara en alldeles särdeles dålig affär. Trots att jag var motståndare till bygget hade jag nu behållit kåken och tagit ut rejäla hyror av butiksägare och andra näringsidkare så att jag fått igen mina investeringar och det gärna med lite ränta. Men så tänker inte de borgerliga partierna, utan de bara säljer, rakt av, som en hämnd kantänka för att Billström drev sin vilja igenom mot deras.

Tidningen Hyrespressen, som plockat fram siffrorna över försäljningen, kommenterar: "Inget pris är för högt när en näst intill manisk idé ska genomföras, speciellt inte om andra betalar. Skandalöst är bara förnamnet."

Det håller jag fullständigt med om. Och det gör säkert hyresgästerna hos Svenska Bostäder också, de vars hyresvärd gör den gigantiska förlusten som, utslaget på bolagets hela bestånd motsvarar ca 12 000 kr per lägenhet.

*) Ronny, som brukar ha koll på saker och ting påstår att köpesumman egentligen var dubbelt så hög, men att Svenska Bostäder av olika orsaker skrev ned den i sin bokföring.

No comments: