Sunday, May 6, 2007

Min granne Birgitta

Birgitta har bott här på gården i många år som hyresgäst, först hos Stockholmshem, nu hos bostadsrättsföreningen. Inget av det hon sett under tiden med den har fått henne att ändra sin ståndpunkt: att hyresrätten är en bra boendeform som måste bevaras. Nu har hon kommit på hur det skulle kunna gå till.

Birgitta tycker att de lägenheter som inte sålts med bostadsrätt utan kvarstår som hyresrätt när en bostadsrättsförening tar över fastigheten - de lägenheterna ska få vara hyresrätter allt framgent. Om hyreslägenheten av någon orsak blir ledig, ska den alltså inte få säljas utan bostadsrättsföreningen ska vara tvungen att hitta en ny hyresgäst till den.

Lysande förslag. Alla kan få som de vill, både de som vill äga och de som vill hyra. Och så blir det variation i boendet och mindre segregerat.

Tänk om det hade funnits en sådan bestämmelse för sju år sedan. Då hade det fortfarande funnits 71 hyreslägenheter här (och bara 101 bostadsrätter), så som det var när köpet blev klart.

3 comments:

Anonymous said...

Hej, vilken bra blogg du skriver! Jag undrar om jag får knycka dina argument? Vi står inför ombildning i mitt hus och det har gått rasandes fort. Från första intresseförfrågan till ekonomisk utvärdering har det bara tagit fyra månader. Och då tror jag folk inte hinner tänka efter på vilka effekter ett köp kan ge. Som en hel del ofrihet till exempel...

mvh Martha, Södermalm

Inger said...

Hej!
Meningen med skriverierna är just att ge kunskap och argument, så du får använda precis hur mycket du vill!
Inger

Anonymous said...

Tack så mycket :-)