Monday, May 21, 2007

Mammorna

”Vad tycker du att jag ska skriva om i bloggen?”, säger jag till grannen K. ”Skriv om mammorna”, säger hon och förklarar: ”Det finns gamla mammor här på gården som inte ville köpa men blev övertalade av sina barn att göra det. Nu sitter mammorna där och ska betala en boendekostnad som blev mycket högre än vad de trott. Några av dem har knappt råd att äta.”, säger K.

Jag känner inte dessa mödrar, men det kan nog stämma som K. säger. Det var ju mest fattigt folk som bodde här före ombildningen och de gamla som bor kvar kan inte ha särskilt höga pensioner.

Att det skulle vara av omsorg om mamma som man tyckte att hon skulle bli bostadsrättsinnehavare på gamla dar är inte särskilt troligt för vilken nytta skulle hon ha av det? Snarare var det nog det kommande arvet, som dessa barn bekymrade sig om när man övertygade mamma att köpa.

Mors dag infaller på söndag. Jag hoppas dessa snikna barn uppvaktar morsan inte bara med en bukett liljekonvaljer utan också med en rejäl summa pengar. Det kan hon väl vara värd när hon så osjälviskt bidragit till att barnen får möjlighet att berika sig utan att de behöver anstränga sig ett enda dugg.

2 comments:

Anonymous said...

Här i mitt hus har vi också mormödrar och farmödrar som håller på att övertalas av sina barn att köpa... Hur låter det?

Martha

Inger said...

Det låter trist. Var och en ska väl få göra som man själv vill, utan hänsyn vare sig till barn eller till grannar som tycker att man ska köpa.

Inger