Tuesday, May 8, 2007

Analfabetism

När jag kom hem för en stund satt det en lapp på anslagstavlan från Citymail. "Hej Nilsson T I! Jag har post till dig men kan inte hitta dig på adressen" stod det och så "sätt ut ditt namn på brevlådan så att jag kan dela ut din post".

Men hallå! Mitt namn har stått på min brevlåda i över sju år!

Är det en affärsidé som Citymail har - att ha analfabetiska brevbärare? Där jag bodde förut kunde de inte hitta mig fast jag bott i huset och haft mitt namn på samma dörr i över tjugo år. *)

Bredvid lappen om min outdelbara post sitter fortfarande meddelandet från bostadsrättsföreningen om att man behöver styrelseledamöter. Årsmötet är nästa vecka. Undras om de får ihop några villiga kandidater. Det verkar behövas många denna gång, för enligt ryktet ska hela styrelsen - dvs de sju av tio som inte hoppat av tidigare - avgå samtidigt. Sådant tillhör inte vanligheterna, åtminstone inte i de föreningar som jag varit medlem i. Tanken infinner sig lätt att något verkar vara fel. Jag hoppas i alla fall att de får ihop några både läskunniga och kompetenta personer, för det som behöver bestämmas om är både mycket och kostsamt.

*) Sonen säger att det där lät gnälligt. Han har nog rätt, men varför kan man inte få vara lite grinig ibland. Det är i alla fall mindre fånigt än att skratta på kommando, som folk gjorde häromdagen.

PS. När det förargliga brevet väl kom fram - vilket tog några dagar - fanns en anteckning på det. Där stod "Finns". Skönt att få veta det.

2 comments:

Anonymous said...

Hej Inger! Jag är journaliststudent (Södertörns Högskola) och jobbar just nu på en artikelserie om ombildningar. Jag letar efter faktiskt just dig: En person som bor kvar som hyresgäst. Skulle du kunna tänka dig att ställa upp på en intervju? Helst denna vecka...
min mejl: akerlind@hotmail.com
eller ring 073 907 45 28
Annars får jag tacka för intressant läsning!

Anonymous said...

Vem är du Sara, hm. Skulle vilja träffa dig...
Mattias Trollkar