Friday, May 25, 2007

Läsvärt?

I DN idag skriver Kjell Löfberg om boken "Bostäder på marknadens villkor" som just kommit ut. Författare är Hans Lind och Stellan Lundström, professorer i fastighetsekonomi vid KTH. Jag har inte läst boken än och vet därför inte om jag sympatiserar med dess slutsatser. Lite skeptisk blir jag förstås av att det handlar om "på marknadens villkor". Jag vill ju hellre att det är människornas behov som ska vara det viktiga när man diskuterar bostäder. En del av de slutsatser som refereras kan jag dock hålla med om och vill därför återge dem här:

"Författarna menar att bostadspolitik borde vara blocköverskridande. Det är inte försvarligt ur samhällets synpunkt att bostadspolitiken ändras radikalt varje gång det blir en ny regering.

De säger också att man äntligen borde lösa problematiken kring fastighetsskatten. Försvinner den skatten så skall också räntesubventionerna på bolån bort. Annars gynnas bostadsrätter framför hyresrätter. I en väl fungerande marknad måste det finnas valmöjligheter mellan olika upplåtelseformer."

"För ungdomar och en del vuxna som bara vill bo och slippa allt besvär är hyresrätten en bra boendeform. Alla skall ha möjligheter att göra möjlighet att göra sin egen form av boende-karriär."

I huvudsak bra sagt. Fast jag förstår inte var det bara är "en del vuxna" som antas vilja slippa besvär. Varför ska man hålla på och reparera sin lägenhet eller städa på gården när man kan gå på teatern eller ut i skogen istället?

No comments: