Tuesday, June 19, 2007

Att se om sitt hus

Under de år som jag bodde i Fruängen var det en rätt grå och alldaglig förort, som inte gjorde något väsen av sig. Invånarna var som folk är mest, en blandning av familjer och ensamstående, som jobbade och stod i som lägre tjänstemän eller småföretagare. I stort sett alla var av helsvenskt ursprung, med undantag för en och annan finsk mamma, och majoriteten bodde i hyresätt.

Nu har något hänt. Inslaget av ensamföräldrar har blivit stort och många invånare har sin bakgrund i länder långt borta. Få har gått länge i skolan och medelinkomsten är låg, men de flesta bor trots det i bostadsrätt (förklara det den som kan).

När mina barn gick i Fruängsskolan var den ungefär likadan som omgivningen, inte påtagligt bra och inte heller dålig, utan rätt slätstruken, men barnen hade det hyggligt och lärde sig det de behövde. Idag är läget annorlunda, i alla fall vad gäller den sociala sidan av skolan. Många elever har det tufft hemma och inte så få av dem behöver särskilt stöd för att klara sin skolgång. För att klara upp sådant krävs resurser, men de som finns förslår inte. Situationen har blivit så prekär att rektorerna inte vill vara kvar. Nu har också den senaste rektorn slutat för hon ansåg sig inte längre kunna ta ansvar för verksamheten. Till hösten kommer en ny leasingrektor som ska försöka få det hela att gå runt.

I grannstadsdelen Mälarhöjden är allt som det brukat vara. Där består befolkningen mest av par med barn. Det stora flertalet bor i villa och både utbildningen och inkomsterna är höga.

I Mälarhöjden tänker rektorn vara kvar, men bara i skolan, inte i kommunen. Denna rektor vill dra fördel av att han är chef för en populär skola i ett välbärgat område. Med det i ryggen tänker han bilda friskola. Kanske är det för att han vill bestämma själv, men säkert också för den slant som kan hamna i hans egen ficka, särskilt som han inte som friskolechef inte behöver ta ansvar för några olycksbarn som behöver extra hjälp. Han har verkligen sett om sitt hus, precis som rektorerna i Nacka, Täby och andra områden där många har det gott ställt.

Så kan segregation se ut. Den kommunala skolan i det fattiga området får slita för att ta hand om de mest behövande, friskolan i det rika området kan få pengar över att stoppa i enskilda personers plånböcker.

No comments: