Thursday, September 10, 2009

Brev till Barbro Engman

Hej Barbro!

Jag vill tacka dig för ditt svar, även om jag inte kan hålla med om det du skriver.

Du säger att du pratat och pratat mycket om överenskommelsen medan den höll på att bli till. Kanske det. Men inte på något av de rätt många möten som jag själv och annat fotfolk varit på. Jag undrar därför: med vilka har du haft dessa samtal?

Du säger också att ingen har bett dig att tala om överenskommelsen sedan den var klar. Kanske är det så. Men vad hindrar dig från att initiera diskussioner hemma i din egen organisation? Det vill jag gärna veta.

Du talar om två vägar i livet - att hålla fast vid sina ståndpunkter eller att ändra dem. Du valde att ändra dem och det snabbt. Men kanske finns det faktiskt en tredje väg: att analysera motståndaren och förbereda sig för att möta hans manövrer när de faktiskt kommer. Vad tror du om det?

Hälsningar
Inger

PS. Till själva innehållet i överenskommelsen återkommer jag gärna.

6 comments:

farbror Melker said...

"Men kanske finns det faktiskt en tredje väg: att analysera motståndaren och förbereda sig för att möta hans manövrer när de faktiskt kommer."

Jag tror att du missade hennes poäng. Om vår borgeliga regeringsmajoritet blandar sig i och stiftar lagar, så handlar det inte längre om ett manövrerande mellan två parter, eller hur?

Inger said...

Melker
Det jag menar att är att det hade varit klokt att avvakta vad regeringen faktiskt föreslår i sin proposition och sedan agera utifrån det.
Inger

Barbro Engman said...

Hej Inger
Under flera år har jag jobbat tillsammans med förbundsstyrelsen, alla ordf i regionerna, hyresgästföreningens ledningsgrupp, påverkansansvariga mfl. Vi har fört diskussioner om det politiska läget, vi har haft mängder med telefonkonferenser, vi har träffats och jag har skickat rapporter så fort något hänt. Vi har ju som bekant flera tusen föreningar och 15 000 förtroendevalda varför direktkontakt är en knepig sak att få till. Vi väljer ju därför människor vi har förtroende för som träffar många medlemmar,kan lyssna, kan tänka och analysa läget så att vi agerar klokt. Jag har träffat tusentals medlemmar på möten runt om i landet och jag har aldrig stött på någon som säger att vi ska vänta och se vad regeringen gör. Allianspartierna har var för sig och tillsammans under många årtionden i riksdagen föreslagit att bruksvärdessystemet borde avskaffas och istället borde vi få en friare hyressättning. Det finns ingen som helst anledning att vänta på sådana förslag. I många år har vi därför legat i för att bilda opinion, vi har också varit framgångsrika i det arbetet. Vår främsta ambition är att förhindra att politiken avgör var, när och med hur mycket hyrorna ska höjas. Det är en uppgicft för parterna på hyresmarknaden. Efter mycken möda och hårt jobb lyckades vi bli överens med en av våra förhandlingsmotparter, SABO, om ett förslag som regeringen nu jobbar efter.När regeringen lägger en proposition på riksdagens bord är det nämligen kört, då finns redan en majoritet för det förslaget. Det är innan man måste agera och det har vi gjort. Man kanske kan klara sig från kritik om man väntar och inget gör. Men min uppgift är inte att klara mig från kritik utan att göra det som är bäst för hyresgästerna oavsett vilken regering vi har och oavsett hur besvärligt läget än är. Man måste slita hårt för sina ståndpunkter men måste också kunna se realiteter.

Inger said...

Barbro

Jag håller fortfarande inte med dig i det du säger, men tackar ändå för de svar som du gett på två av mina frågor.

På min tredje fråga kan jag däremot inte se något svar så här är den igen:

Varför har du inte initierat en diskussion inom hyresgäströrelsen om överenskommelsen med SABO?

Barbro Engman said...

Hej Inger
Jag har svarat dig på detta. Det har varit en omfattande diskussion före, under och efter vår överenskommelse med SABO. Varendaste dag runt om i landet på föreningsmöten, i regionsstyrelser på medlemsmöten och på förbundsstyrelsen diskuteras det bostadspolitiska läget och vad det kräver av oss.Eftersom vi har tusentals föreningar och hundratusentals medlemmar så måste vi någonstans samla ihop både diskussionen och alla de företrädare som finns ute i landet för att enas om vad vi uppfattar att medlemmarna förväntar sig av oss. Vi gjorde tillsammans förbundet och alla regioner bedömningen att det absolut bästa för hyresgästerna var att vi agerade för att få ett tryggt och hållbart hyressättningssystem. Det är också vad vi åstadkommit. Vi har varit många som vridit och vänt på varje formulering och funderat på vad vi kan gå med med på och vad vi inte kan tänka oss som möjligt.Jag och de andra som fört diskussioner med SABO har haft ett uppdrag och ett mandat att föra förhandlingarna med SABO i hamn. Under tiden förhandlingarna pågick har vi stämt av med en mycket stor grupp av de som medlemmarna valt att ha som företrädare mellan förbundsstämman.Min mycket bestämda uppfattning är att en mycket mycket stor andelen av medlemmarna är nöjda med vad vi åstadkommit åtminstona att bedöma av de mejl som kom efter uppgörelsen.

Inger said...

Barbro

När du med så stor frenesi hävdar att det diskuterats överallt och länge så måste jag väl tro dig.

Fast lite konstigt är det att jag inte hört eller sett något av allt detta fast jag är LH-ordförande, fullmäktigeledamot och med i förhandlingsdelegation.