Sunday, August 23, 2009

Så många tårar

- Ronny är sig inte lik, säger jag till min granne Birgitta. Han som varit aktiv i politiken sedan barnsben och sedan jobbat fackligt och hyrespolitiskt i åratal, han orkar knappt göra någonting längre. Helst vill han inte ens prata för då blir han bara nedstämd, säger han.

-Men det är väl inte så konstigt, säger Birgitta. Så var det för mig också när ombildarna höll på här. Tänk så många tårar jag grät då.

Om Ronny och Birgitta, som båda är kloka och stridbara personer, reagerar så här, hur är det då inte för andra. De som inte förstår, som blir rädda, som inte vågar fråga, som inte vågar säga ifrån. Hur många tårar ska inte de fälla.

Själv blev jag mest arg. Det är jag fortfarande.

PS. Fast tro inte att han gett upp. Det har han inte. Men jobbigt är det.

4 comments:

Johan Johansson / Rädda Linjalen said...

Jag vet hur det är. Stora ryggdunkar, klappar, kramar och stå-på-dig till Ronny. Dina grannar behöver dig!

anna said...

Vet inte riktigt vad jag ska säga el skriva. Antar att han kämpade hårt för att bevara hyresrätten och med det får han försöka tänka att han gjort allt vad han kunnat.
Hoppas bara att jag själv kan förlika mig med ett ja om det blir det imorgon, men visst känns det lite sorgligt om vi förlorar nuvarande värd. Men som sagt hos oss vet vi inget förrän imorgon kväll sent. Det kan ju bli ett nej...:)hoppas kan man ju.
Däremot kan jag ju erkänna att detta med ombildning påverkar en mkt mer än man tror. Min kompis sa häromdagen: du har semester, koppla av! Ja just det. Lättare sagt än gjort. Vet att det finns jobbigare saker i livet än ombildningar men ändå...
tänk om man skulle lägga all energi som går åt för el emot ombildningar till annat viktigare...vad mkt vi skulle kunna åstadkomma...tillsammans..

Martha i Hagen said...

Jag önskar jag kunde teleportera kraft till Ronny och till alla andra som behöver det!
Idag är sista dagen man kan kalla till köpstämma i vårt hus då anbudet går ut på måndag nästa vecka. Kallelsen måste ju skickas i behörig ordning för att vara giltig dvs en vecka innan dagen för köpstämma. Eller som brf hellre kallar det, en extra föreningsstämma.

Rädda Linjalen said...

Miljarder tack till dig Inger för att ni ställde upp på vårat informationsmöte. Det betydde mycket för många att få ta del i era erfarenheter från Björkhagen.
Ni lyckades smita inna jag hann tacka er ordentligt, men nu kommer det så här i stället.

Hoppas vi syns snart igen.

Johan, och alla andra vänner i
Rädda Linjalen