Sunday, February 22, 2009

Sånt vi slipper

En kassör i en bostadsrättsförening i Skåne är misstänkt för att ha förskingrat 2 miljoner kronor för föreningen. Mannen ska ha styrt om fakturor till sin egen adress och sedan ställt ut nya och mycket högre räkningar till föreningen från ett påhittat företag som han själv äger. Lyckas inte föreningen få tillbaka pengarna från kassören lär det bli medlemmarna som får stå för hans kalas.

Ytterligare något som vi hyresgäster inte riskerar att utsättas för.

5 comments:

Anonymous said...

De senaste 15 årens ständiga värdestegringar, gynsamma kreditmöjligheter och hyfsat goda arbetsmarknad har under alla omständigheter haft en dämpande effekt på en och annan BR-kassörs eventuella frestelser.

Som vanligt gäller det att se runt hörnet och föreställa sig förutsättningar som är motsatta de ovan nämnda. Det är inte svårt att tänka sig att frestelsen då kommer att öka - både i frekvens och styrka. Men - tiden får väl utvisa.

Anonymous said...

Jaha men ni slipper aldrig ifrån årliga hyreshöjningar.

Trots att räntorna är rekodlåga kommer era hyror att höjas med 3%. Vi som äger kan njuta av det extra ekonomiska utrymme som lägre ränta ger, medan de som hyr är fast.

Men om man hyr i innerstan är man en vinnare. Hyran är ungefär 50% av vad den borde vara i en marknadsekonomi. Grattis alla innehavare av förstahandskontrakt som sitter där och tronar i sekelskiftlägenheter på Östermalm. Kul för er verkligen!

Men för oss andra som "vill in" finna inga altnerativ om man inte kan lägga upp 4 miljoner för en 3:a.

Insider/outsider-problematiken är tydlig.

Anonymous said...

Hm...jag bor i en miljonprogramslägenhet på 38 kvadrat på Södermalm. Det finns flera sådan hus där, se bara på kvarteret Linjalen bl.a.. Om jag skulle köpa min lägenhet höjs min boendekostnad med minst 30%. Varför skulle jag köpa den, om jag ändå tänker bo kvar? Är det någon som har ett bra svar på det? Kan jag använda min "nya" rikedom till något jag tycker är roligt? Skulle inte tro det... Därför tycker jag att det är bra att Hyresgästföreningen finns som ser till att hyrorna åtminstone hålls rimliga.

Inger said...

Ragnhild

Du verkar inte riktigt ha kläm på det här med hyreshöjningar. Lika väl som räntorna varierar så varierar också hyreshöjningarna. Så mycket som 3% är det längesedan som de var, såvitt jag kan minnas.

Ur min synvinkel är det du som är fast - i skulder och åtaganden - och inte vi hyresgäster.

/inger

Anonymous said...

Ett tips angående lånekostnaden:

Gå till hemnet.se ock klicka på Boendekostnad -> SEB. Där kan man lattja lite med räntesatsen fram och tillbaks. Prova med att öka boräntan till (långtifrån extrema) 7-8%. Kombinera sedan med att ändra från "amorteringsfritt" till (fortfarande måttfulla) 50 års amortering - och se vad som nu har hänt med månadskostnaden för miljonlånet.