Monday, February 2, 2009

Många bussar blir det

I debatten om Slussen hörs allt oftare åsikten att tunnelbanebron bör tas bort och tunnelbanan läggas under vattnet så att Riddar-fjärden inte skyms. Om detta säger den mig närstående bro-, betong- och tunnelbaneexperten:

- Att bygga tunnlar och en ny tunnelbanestation under vattnet vid Slussen tar minst ett år. Under den tiden måste tunnelbanan förstås stängas av. Avstängningarna måste göras där tågen kan vända, det vill säga vid Östermalmstorg, Hötorget, Zinkensdamm och Gullmarsplan eller Skanstull. Mellan dessa platser måste tågen ersättas av bussar, som alla måste gå över Skeppsbron eller möjligen Centralbron. I rusningstid innebär det 480 busslass per timme som måste passera genom staden.

- Hur kul är det? undrar experten ifråga och tillägger: - Förresten så tycker jag det är vackert när man kommer över tunnelbanebron och kan se ut över staden därifrån.

Om kostnaderna för en nedgrävning vågar han inte spekulera, men säger att vad de än beräknas till så kommer den faktiska kostnaden att bli mycket större för det blir den alltid i såna här projekt.

Se även tidigare artiklar och diskussioner i SvD. Och en ny artikel i DN. Och en till.

No comments: