Sunday, February 8, 2009

Hur kan dom ?

Veckans ämne i den bostadspolitiska debatten har varit svarthandel med hyreslägenheter. Det har påståtts att hyreskontrakt säljs helt öppet per annons och att denna handel omsätter mångmiljonbelopp varje år. Först ställer jag mig skeptisk, eftersom jag själv inte känner till någon som betalat för en hyresrätt. Sedan talar jag med sonen som säger att jo, så är det nog. I alla fall så har han en kompis som varit inblandad i en svart lägenhetsaffär. Och senare hittar jag på bostadsbytarsajten en bytare som berättar om hur hon erbjudits svarta pengar för ett byte.

Sålunda får jag ge mig. Det finns. Men hur mycket och i vilka sammanhang, det kan ingen berätta för mig. Den enda undersökning jag hittar är flera år gammal och emanerar från de privata fastighetsägarna, de som använder svarthandel som argument för hyreshöjningar (”svarthandel beror på brist på lägenheter som beror på att det inte är lönsamt att bygga vilket beror på att hyrorna är för låga”).

Om att det råder brist på hyresrätter är jag helt överens med fastighetsägarna, men deras övriga argumentation tycker jag vi kan lämna därhän. Snarare vill jag säga så här: om ni som privata hyresvärdar vill motarbeta svarthandel kan ni till exempel

- Hålla koll på vad era egna medlemmar sysslar med.
- Lämna era lediga lägenheter till bostadsförmedlingen.
- Göra noggranna kontroller av bostadsbyten i era fastigheter.

Och staten, den kan hjälpa till med sånt lagar om lägenhetsregister som gör det möjligt att följa byten och om kommunala bostadsförmedlinga och en massa annat.

Men den stora frågan i sammanhanget är ju: varför gör dom så här? Hur kommer det sig att människor, vare sig de är privatpersoner eller fastighetsägare, tycker det är okej att bokstavligen slå mynt av andras trångmål?

På den frågan kan jag inte hitta något svar, i alla fall inte något som jag kan ta till mig och acceptera som rimligt och moraliskt.

Då är frågan om hur svarthandeln faktiskt ser ut nog lättare att reda ut. Jag hoppas att någon gör den utredningen snart, så att vi vet vad det är vi pratar om.

3 comments:

Anonymous said...

Någon som hittat var dessa annonser finns? Jag lyckas bara hitta en, som verkar vara ett skämt, 3,7 miljoner för en lägenhet i Vaxholm med över 9000 i hyra. Men någonstans finns de väl, det framställs som ett stort problem och hyresgästföreningen har kopior.
Vad som jag aldrig sett i tidningen, men hört av en arbetskamrat är att svarta pengar förekommer även vid försäljning av bostadsrätter, med syfte att betala mindre vinstskatt.

Anonymous said...

Ja hur kan dom?

Uppenbarligen finns människor som har en stark längtan att bo i Stockholms innerstad i en hyresrätt med låg hyra. Man är till och med beredd att betala extra för denna förmån.

Konstigare än så är det väl inte?

Tyvärr är detta konsekvensen av socialdemokraternas bostadspolitik.

Inger said...

Bella
Du ger din förklaring till varför folk köper. Min fråga gällde varför folk säljer. Har du någon förklaring till det (i mitt tycke djupt omoraliska) beteendet?
/Inger