Wednesday, March 19, 2008

Man häpnar

Flera gånger på senaste tiden har jag efterlyst vad (s) egentligen gör och tänker i bostadspolitiken. Nu hittar jag plötsligt det ena uttalandet efter det andra av Carina Moberg, som är ordförande i sossarnas bostadspolitiska grupp. Och det hon säger blir alltmer häpnadsväckande. Hör här:

"Vi har hittills betonat att bostaden är en social rättighet. Men folk känner inte igen sig. Det finns en betydande självkritik inom pariet och förväntningar på nya tag. Den största utgiften för en familj gäller boendet, som ofta också står för den största skulden. Den är till stor del en handelsvara och det kommer vi inte ifrån."

Jag kan hålla med om att bostaden inte fullt ut är en social rättighet idag, men om Carina menar att den inte heller bör vara det, då undrar jag på vilka vägar de socialdemokratiska ideologerna slagit in.

Ronny, som är partikamrat med Carina, har för sin del analysen klar. Han ber mig hälsa till henne: "Gå med i moderaterna, för det är där dina tankar hör hemma!"

Man undrar vad hyresgästföreningen tycker om att dess gamla allierade så bytt fot i sin syn på boendet.

PS. Dagens tussilago går till (fp) i Stockholm, som förhindrat utförsäljning av ett fyrtiotal gamla fastigheter som ägs av Stadsholmen.

Källa: SvD den 19 mars 2008

1 comment:

Anonymous said...

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2007/08&bet=C399

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2007/08&bet=C400

Verkar vara en rörig dam det där...