Monday, January 21, 2008

Kalla vindar

Trots den dåliga affischeringen var det mycket folk utanför stadshuset på mötet tidigare ikväll. Förutom de som alltid kommer, som Ung vänstrarna och Offensivarna, så var där faktiskt fullt av alldeles vanliga människor, många äldre, en del yngre, som inte såg ut att ha för vana att gå omkring och ropa slagord. Alla var de upprörda, en del intill gråt, andra intill förbannelser, över det som riskerar att hända med deras hem. När Kristina Alvendal kom ut från fullmäktigesalen och försökte tala möttes hon av burop, som också följde henne när hon gick därifrån. Vad hon egentligen sade vet jag inte, jag tror det var något om att vi var stygga mot de privata fastighetsägarna. Eller också var det något annat, det är svårt att veta med en person som har så ringa förmåga att förmedla en tanke eller en känsla.

Vare hur som helst med detta. Det är hon som har makten. Och ifrån den blåser det kallt, lika kallt som där ute i snålblåsten på Hantverkargatan ikväll.

Ny chans att säga ifrån ges i alla fall den 11 februari, då Nätverket Nej till ombildning (som nu verkar ha kommit loss) ordnar en demonstration, också den utanför stadshuset kl. 18.00.

3 comments:

Anonymous said...

Jag var där, Inger, och jag blev jätteglad över att se alla människor som tog sin chans att visa vad dom tycker. Nu har jag också fått knappen "Jag "hjärta" att hyra" :-)
Att Alvendal blev buad på kan jag förstå... Hon sa ingenting nytt.
Ska försöka vara med den 11/2. Hoppas jag är ledig då, jag jobbar ju skift på stora sjukhuset söder om stan.

Anonymous said...

Hej igen, såg du på ABC 22/1 kl. 19.10? Boultbee's vd säger rakt ut att man hade avtalat med Stockholms stad om att hyresrätterna skulle säljas vid köpet av Centrumkompaniet. Dom vill bara syssla med gallerior...

*arg*

Inger said...

Hej Martha! Jag missade ABC ikväll, men är inte förvånad. I samband med försäljningen sade ju Alvendal att viktiga kriterier i försäljningsprocessen har varit "att den nya ägaren ska stödja fortsatt ombildning till bostadsrätter."

Hon sade också om Boultbee att de skulle vara beredda "att fortsätta satsa aktivt i ytterstadsområden" och att de hade "spännande idéer för nya satsningar på att öka attraktionskraften för bolagets anläggningar".

Vad den första satsningen kan komma att bestå i har vi skäl att frukta, eftersom satsningen i det senare avseendet verkar handla om att höja hyrorna och kasta ut folk som vill uttrycka sin åsikt.

/Inger