Saturday, December 15, 2007

Kloka ord

Var på bibblan och hämtade en bok som jag hade glömt att jag beställt. Bläddrade i boken och förstod inte varför jag beställt den, för den visade sig vara en sån där hurtig självhjälpsbok som jag har så svårt för. Men mitt i allt bluddret fanns ett guldkorn, nämligen detta citat:

"I det här stadiet av historien är en av två saker möjliga. Antingen tar allmänheten kontroll över sitt eget öde och engagerar sig i samhälleliga frågor, guidade av värden som solidaritet, sympati och respekt för andra, eller, alternativt, kommer det inte finnas något öde för någon att kontrollera alls."

Sade Noam Chomsky vid någon tidpunkt och i något sammanhang som jag inte känner till. Fast egentligen spelar det ingen roll med när och varför. Det han säger är ju giltig överallt och i alla tider. Till exempel när det gäller ombildningar till bostadsrätt.

Källa: Kåvner och Nilsonne: Tillsammans. Om medkänsla och bekräftelse (2007)

No comments: