Thursday, December 13, 2007

Enträget i Sollentuna

I Sollentuna ger de sig inte, de som vill ombilda till bostadsrätt. När det inte gick vägen på den första köpstämman höll man en till och sedan en tredje. Och då lyckades man till sist.

På den första stämman fick man ett knappt ja, men röstningen förklarades ogiltig därför att att alla röstande inte haft rätt att delta.

På den andra stämman blev det dramatiskt: en ja-sägare avvisades därför att han inte stod för kontraktet för lägenheten. Han ilade då hem efter en fullmakt från sambon. Under tiden skedde rösträkning, som visade att bara en ja-röst fattades. Tidningen Hem & hyra berättar:

"Då äntligen kom mannen med fullmakten springande. Förväntansfullt öppnades fullmakten. Där stod: NEJ!"

Vid den tredje omröstningen blev det ja, med två rösters marginal.

Till detta kan man säga att det var någorlunda hederliga människor som drev den här ombildningen för de respekterade i alla fall de regler som finns för vem som har rätt att rösta. Och det gör man ju inte överallt, det vet vi.

Man kan också säga att det borde finnas en gräns för hur många gånger man får hålla på att rösta på det här viset och hur ofta. En lagändring som säger att man inte får hålla ny köpstämma förrän en viss tid förflutit vore definitivt på sin plats.

Källa: Hem & hyra nr 8, december 2007

4 comments:

Anonymous said...

Hej Inger!
Jag läste det där också i Hem & Hyra och tänkte precis detsamma som du... Bra förslag du gav där med tidsfrister! Här i mitt hus har vi fått brev från SBC om att ombildningen inte går så fort som vi önskar (önskar??) då SL ska vara med här (vi har tunnelbanenedgång i huset). Det är bara det att vi inte har fått nån prisuppgift än... Huset är inte helvärderat ens, bara besiktigat från "vind till källare och _sex_ lägenheter (av 72)är påtittade.

Och min kamrat på HGF (ordf. i Solna) börjar nu äntligen fatta hur det ligger till. Hon blev arg, precis som jag har varit länge ang. det här. Jag kan tänka mig att HGF har hamnat i nån slags förklaringsmodell i stället för att ta striden för hyresrättens bevarande på hederligt sätt... Hörde Terje Gunnarsson tala om svek ang. utförsäljning av allmännytta till privatvärdar i förorterna på nyheterna igår, fast hyresgästerna inte vill ombilda. Svek är det helt klart, men vad GÖR dom??? Dom tänker långt fram (ungdomar ska ha nånstans att bo) och så hoppas man att det spiller av sig på de som vill bo kvar i allmännyttan. Bah!

Det är likadant som Vårdförbundets löneavtal där man i "förtroende" avtalar om en minimigräns på 2 % löneförhöjning dvs helst ska sjuksköterskorna, barnmorskorna och biomedicinska analytiker har _mer_ än två procent... Det blev ett tak av det istället... Nu är det avtalet uppsagt. Guskelov..

Jag saknar en tydlighet och klarhet i sådana här viktiga saker. Att ha en bostad är en rättighet enligt svensk lag, det ska inte vara en handelsvara som det har blivit nu.

Inger said...

Hej Martha!

Tyvärr är det så med hyresgästföreningen i stort som med din kompis i Solna: inte förrän nu, när det nästan är för sent, har man fattat det hot som finns mot hyresrätten (och mot integrationen) i Stockholm.

Hyresgästföreningen har inte tagit oss på allvar som varnat för detta i flera år och den har inte heller velat använda sig av våra erfarenheter. Det var också anledningen till att jag startade bloggen.

Var glad för att det tar tid med ombildningen. Som jag skrev häromdagen - det är bra med eftertanke och besinning.

Jag håller tummarna för att ni lyckas sätta stopp för ivrarna.

Inger

Anonymous said...

Vet du, Inger, jag skickar din blogglänk till min kamrat... Hoppas det är OK.
För övrigt har jag blivit väldigt arg här ikväll och jag har skrivit ett mail till Kristina Alvendal (det är inte första gången jag gör det). Läs här så förstår du...
http://alliansfrittsverige.blogspot.com

Inger said...

Martha

Du får skicka hur många länkar du vill till vem du vill, ju fler desto bättre.

Jag såg också citatet från Alvendal hos Alliansfritt Sverige. Rätt ofta undrar man om hon vet vad hon säger.

Inger