Sunday, October 25, 2009

Skilda världar

Vad har väl jag, en enkel tant från de södra förorterna, därtill rätt blåst på siffror, att sätta emot en professor i fastighetsekonomi på Kungliga Tekniska högskolan? Inte mycket, förstås, utom mina värderingar. Där professorn litar till matematiken, litar jag till solidariteten.

Det är förstås, som vanligt, Hans Lind, som är professorn ifråga. Så här säger han: "Det viktigaste idag är att gör det fritt att hyra ut bostadsrätter och egnahem till vilken hyra man vill på tidsbegränsade kontrakt utan besittningsskydd. Då skulle vi får ett brett utbud av bostäder till uthyrning."

Nej, bästa professor, detta är absolut inte det viktigaste idag när det gäller bostadsmarknaden. För de allra flesta människor är det tvärtom alldeles kolossalt oviktigt att betala obegränsat höga hyror och inte ha någon trygghet i sitt boende. Det som vi vill ha är att både kunna betala hyran och få lite över till annat och vi vill kunna veta att vi får bo kvar nästa månad och månaden därpå och de månader som sedan följer också.

Så vill vi ha det, men det förstår inte du därför att du rör dig med dina teoretiska modeller och dina värderingar i en värld som är väldigt skild från den som jag lever i. I min värld bryr vi oss om att även de som inte har det så fett ska kunna leva väl. Vi är ganska många här, faktiskt. Hur många är ni hos dig, förutom du och Mats Odell och så Fastighetsägarföreningen och några till som vill tjäna pengar på andras grundläggande behov?

3 comments:

Martha i Hagen said...

Det här var jättebra skrivet, Inger! Precis så tänker jag också, och nästan resten av Sveriges befolkning...

Om jag jämför med hur det var när jag var ung och letade bostad så är det en väsentlig skillnad mot idag. Jag har aldrig behövt köpa bostadsrätt t.ex. och hyresrätterna fanns det gott om i alla områden så det fanns en valmöjlighet att välja var jag vill bo. Och jag bor precis där jag vill bo.
Men för ungdomarna idag, i denna egoismens tid, är det besvärligare. De måste börja sitt vuxna liv med att låsa sig till miljonskulder för att överhuvudtaget kunna flytta hemifrån. Det är väl inte bra?

Att som Hans Lind tycka att det är ok att profitera på människors önskan att ha ett boende, det tycker jag är helt fel alltså.

Dick said...

Får man inte göra minsta vinst finns heller inget motiv för enskilda att hyra ut sina bostäder i andra hand. Om man inte absolut måste pga jobb/resor osv.

Inger said...

Dick
Jag menar inte att man inte ska få tjäna något alls på att hyra ut. Men det är en väldig skillnad på "till vilken hyra man vill" och en hyra som motsvarar den som fastställts i de vanliga hyresförhandlingarna.
/Inger