Saturday, October 10, 2009

Bedrövligt av (S)

Om det är något som är helt klart så är det att Socialdemokraterna är väldigt oklara över vad de egentligen har för bostadspolitik. Inte ens i en sådan viktig och aktuell fråga som ombildningar av allmännyttiga bostäder kan de tala tydligt.

Borgarrådet Teres Lindberg, vice ordförande i Svenska bostäder, f.d. ordförande i Stockhoms stads bostadsförmedling osv. vill inte ifrågasätta de hyresgäster som väljer att ombilda, tvärtom har hon "ganska stor förståelse för dem som drömmer om ett eget boende". (Det har jag också, men för mig betyder "eget boende" en bostad med eget förstahandskontrakt, inte det ägda boende som Teres uppenbarligen syftar på.)

Däremot är Teres "starkt kritisk mot den ideologiskt betingade utförsäljningspolitik som den moderatledda stadshusmajoriteten står för", eftersom den sker till reapriser och leder till att de knappt finns några hyresrätter kvar i innerstan eller närförorterna. Teres konstatererar, helt riktigt, att ombildning leder till ökade motsättningar och ökad segregation och att vi får en stad där bara de som har råd att köpa sitt boende får plats. Hennes slutsats blir att om vi istället ska få en levande och välmående stad med plats för alla då krävs "en mycket mer medveten bostadspolitik".

Jättebra, tycker jag kommen så långt och ser fram emot att resten av artikeln ska handla om denna medvetna politik. Men vad är det jag får läsa?

Det borgarrådet kan presentera som sitt partis politik är att beslutsprocessen vid ombildningar i de kommunala bostadsbolagen ska kvalitetssäkras! Det är allt hon har att säga! Ingenting om att "nu jäklar i min lilla låda för det vara nog, inga mer ombildningar, rädda den allmänytta som finns i Stockholm, bygg massor med billiga hyresrätter, bevara allmännyttans hyresledande roll, tillämpa självkostnadsprincipen" och en massa annat som hon skulle kunna säga.

Sorgesam läsning, alltså, i senaste numret av etc.stockholm

Men, Teres, det var bra att du gick till köpstämman i Dalen, det tycker jag fortfarande.

1 comment:

Martha said...

Jag kanske är korkad, men Teres Lindberg kanske glömde bort att skriva att hon står upp för allmännyttan och att hon vill att det ska byggas mer allmännyttiga hyresrätter som folk kan bo i och att de självklart ska vara hyresnormerande med en självkostnadsprincip?

Om inte så tycker jag också att det "fattades" något...

För min del så skulle jag verkligen uppskatta det parti som säger klart och tydligt "Ingen ombildning av allmänyttiga hyresrätter till bostadsrätter!". Inget parti gör det riktigt, det svamlas i stället om att hyresgästen måste få välja. Men i det stora hela så väljer man ju bort välfärden i och med att det inte kommer att finnas någon valfrihet att - välja bostadsform. Hur demokratiskt är det?