Sunday, October 4, 2009

Om stadens form och innehåll

Man har undrat om jag är emot nybebyggelse och omdaning av staden. Icke alls. Det jag motsätter mig är dyra hyresrätter, dominans av bostadsrätter och att stadens skala förändras. Byggandet av billiga hyresrätter varhelst det kan ske och i lämpliga format är jag däremot jättemycket för.

Det förslag till överdäckning av järnvägsspåren vid Klara sjö som nu är föremål för plansamråd, är ett exempel på nybebyggelse som bryter mot den hittills gällande hushöjden i Stockholm. Och gör det på ett oerhört dominant sätt, eftersom det man vill bygga är åtta alternativ femton våningar höga hus ovanpå ett sju meter högt betongfundament. På det sättet skapar man en hög konstgjord ås - eller om man så vill en mur - rakt genom stadens mitt.

Bilder på eländet kan beskådas här eller på den utställning som pågår på Centralen.

En av mina favoritkåsörer, Mats Lundegård, får uppenbarligen samma associationer som jag av förslaget för han kallat det för "übervisioner" som drivs av en hårdhänt stadsbyggnads-myndighet.

Mats Lundegård tror inte att det går att få hejd på planerna, men det är klart att de går. Bara vi säger ifrån ordentligt, vi som tycker att staden ska hänga ihop och att innerstaden ska ha mänskliga mått.

Att det redan byggs både här och var i stan har väl annars inte undgått någon. I ett reklamblad om pågående och planerande byggen säger finansborgarrådet Sten Nordin att "hyresrätten är en omistlig del av en välfungerande bostadsmarknad, särskilt i en storstadsregion som Stockholm."

Och det låter ju bra, men det är bara för vissa som den är omistlig, enligt Nordin. Det är människor "utanför det yrkesverksamma livet", som ungdomar som inte har pengar att köpa en bostad för och för äldre som inte vill ta den risk som det innebär att binda kapital i bostaden.

Alla andra förmodas alltså föredra ett boende som innebär betydande investeringar och risker. Hyresrätten enligt Nordin måste därmed förstås som ett kategoriboende för den som avviker från normen. Man undrar hur han tänker att dessa avvikande personer ska klara av att betala de nyproduktionshyror som blir det enda tillgängliga när de gamla hyresrätterna är ombildade till bostadsrätter.

Rubriken på artikeln med Nordin är "Stockholm tar krafttag för fler hyresrätter". Konkret betyder det att 1500 hyresrätter ska byggas varje år under mandatperioden. Rimligen tänker sig Nordin då att de resterande 2500 lägenheter som behöver byggas årligen ska ha annan upplåtelseform än hyresrätt. För 2009 avser knappt 43% av markanvisningar lägenheter med hyresrätt. Kan man verkligen kalla detta för krafttag?

Källor: DN Namn och Nytt den 4 oktober 2009 och annonsbilagan Stockholm bygger med information från bl.a. Stockholms stad

3 comments:

Anonymous said...

Yimby har en del vettigt att säga om förslaget och framför allt om svd som gör ganska ful journalistik i detta fallet.

http://www.yimby.se/2009/10/svd-och-korstaget-mot-fra_812.html

Hur skulle en överdäckning av spårområdet kunna förfula området? En överdäckning skulle, förutom bostäder, ge plats för en bra strandpromenad runt hela klara sjö och strandpromender är jag av princip för.

mvh
Göran

farbror Melker said...

"Hur skulle en överdäckning av spårområdet kunna förfula området?"

Flerfiliga spårvägar genom stan är ju heller inte speciellt vackra att titta på. Vad överdäckningen beträffar så kan man alltid diskutera design, höjd och volym. Men är själva ideen att överdäcka spåren med välbehövliga bostäder, butiker m.m. per definition felaktig och förkastlig? Jag tycker inte det.

Inger said...

Jag menade inte att det är själva överdäckningen som är felet, utan den kan givetvis vara bra precis på det sätt som Göran säger. Det är bebyggelsen ovanpå som jag vänder mig emot.

Vad SvD:s "fula journalistik" består i förstår jag inte. De har ju bara beskrivit och illustrerat den bebyggelse som finns i förslaget.