Friday, June 12, 2009

Vi gratulerar

Dagens grattis går till Martha och de andra hyresgästerna på Torkel Knutssonsgatan 33. På köpstämman i deras fastighet igår var det bara 51% som röstade ja till ombildning, trots sedvanliga (får man nog säga) tricksanden och fifflanden från ivrarnas sida. Mer om turerna hos Martha finns att läsa i hennes återkommande kommentarer här på bloggen.

******

Den som inte bara vill bevara hyresrätten utan också tycker att den ska få finnas i en vacker omgivning måste intressera sig för den stadsbyggnadsdebatt som pågår i bl.a. SvD. Idag skriver arkitekturkritikerna Eva Eriksson i ett inlägg, som egentligen handlar om Stadsmuseums roll i debatten, att "historiska värden av högsta klass hotas på minst tre ställen i Stockholm". Det hon syftar på är Stadsbiblioteket - "en världsberömd byggnad invävd i en helhetsmiljö med avgörande betydelse för dess verkan i stadsbilden", Slussen - "en plats i staden präglad av sin topografi och sin historia där höga berg och täta stadsdkvarterar möten vatten och vida vyer, där utblickarna oväntat öppnar sig åt alla håll" - och området kring Stadshuset och Centralstationen. I det senare området "väntar tidernas häftigaste exploatering" av det som "genom det senaste seklet varit det vanligaste motivet för vykort och turistbroschyrer från Stockholm. Eller - för att använda ett språk som går hem idag - Stockholms främsta varumärke."

Man tycker ju att stadsbyggnadsborgarrådet och andra, som talar så storvulet om Stockholm som "the Capital of Scandinavia", borde inse att inget Alvendalskt höghus i världen kan överträffa Stadshuset, stadsbiblioteket och vyn över Söders höjder i skönhet och betydelse för staden.

2 comments:

Rädda Linjalen said...

Hurra och grattis till Martha!
Hon har jobbat hårt och bra nästan helt på egen hand verkar det som. Med människor som henne finns det hopp om att orka bo kvar i Ståkkålm!

Haregott!
Johan / Rädda Linjalen

Martha said...

TACK för grattis :-)
Johan, du och alla på Rädda Linjalen fick mig att förstå att det går att kämpa för det man tror på. Man behöver alltså inte ge upp så fort en brf bildas.

"Om att bo och annat viktigt" var en av de första bloggar jag hittade när jag började söka information och det Inger skriver tycker jag är så klokt skrivet. Det handlar om att få perspektiv och det är Inger bra på att ge.

Sen har jag fått fin hjälp och information av LH här på min gata, ibland till och mer än vad jag väntat mig, men som jag har kunnat använda mig av i min information till mina grannar.

Sist men inte minst så finns det en underbar "pensionärsmaffia" här i huset :-) Det var dom som behövde få reda på vad som gäller.

Nu håller jag tummarna för att brf. Linjalens köpstämma i augusti går om intet...

Hur gick det för Ronny förresten? Läste att ombildningarna i Aspudden inte gick igenom...