Saturday, June 13, 2009

Fest till sist

Aspudden tillhör - förstås - de förorter som är mest utsatta för ombildningar till bostadsrätter. Hos Ronny är kampen om hyresrätten nog ännu inte avgjord, men i kvarteret Tornsvalan har ivrarna gett upp. Så här rapporterar Harriet som bor där om vad som hänt:

"Igår hade vi fest! Vi var några som trotsade regnet, grillade och dansade /.../

Det har varit en resa i blandade hastigheter under 2 års tid. En resa som överträffar alla samlade deckare jag läst under hela min livstid i spänning och som ibland varit livsfarlig för hälsan och tärt på familjelivet! Men jag skulle betala nästan vad som helst för att återigen få uppleva minen på ombildningskonsulten och bostadsrättsföreningens ordförande när jag på stämman lämnade över våra 6 återkallelser. /.../

Ombildningskonsulten förlorade nära 1/2 miljon och många såg drömmen om sina röda små stugor pulveriseras på ett par minuter, Schack-Matt! Konsulten erkände sig besegrad och sa att de nu lade ner alla försök till ombildning, tiden var för kort för att återigen mobilisera krafterna (för denna gång..). /.../

Jobbat hårt har vi gjort men vi har också haft en otrolig tur. Det var nämligen så att Familjebostäder redan skickat ett underskrivet avtal till bostadsrättsföreningen för undertecknande efter den första stämman i april. När sedan P O upptäckte att de använt sig av dubbla stadgar kontaktade han Fambo och bad de återkalla avtalet. Så gjordes och bostadsrättsföreningen återsände det UTAN ATT SJÄLVA HA SKRIVIT UNDER! Hade bostadsrättsföreningen skrivit under avtalet innan de skickade tillbaks det hade det definitivt varit kört för vår del./... /

Hos oss ringde t o m banken (i vårt fall SEB) hem till folk dagen innan köpstämman för att försöka pådyvla hyresgästerna lån!!! Smaklöst så det förslår."

Fotnot: PO = P.O. Brogren från hyresgästföreningen

3 comments:

Martha said...

Grattis säger jag till alla på Tornsvalan!

Att engagera sig i detta har också för mig varit en resa. Jag har fått lära känna grannar och jag har lärt mig massor om de lagar som "styr" omvandlingarna och som är så ihåliga så man bara blir galen.

För Hagens del tror jag inte det blir någon ny köpstämma. Dels står det inte i stadgarna att man kan påkalla extra stämma och dels tror jag det blir svårt att få de tolv personer som fattas för majoritet att ändra sig.

Grannarna och jag väntar nu till 31 augusti då anbudstiden går ut. Då ska vi försöka få fint här i huset igen, med hjälp av Stockholmshem förstås :-)

Vi får hålla tummarna för Ronny och hans hus!

farbror Melker said...

Jag har alltid gillat hyresrätten, vilket dock inte hindrar att under vissa förutsättningar faktiskt även skulle kunna uppskatta bostadsrättsargumentet. Problemet är bara att ideal och verklighet så pinsamt sällan går ihop - särskilt inte i Stockholm.

Vad som skulle kunna höja mitt intresse för BR är paradoxalt nog förmodligen det samma som skulle få värdestegringsspekulanten och bostadskarriäristen att sucka tungt och mumla något om "tråkigt" och "präktigt":

- BR som byggd för att vara BR.
- Priser som är amorteringsbara.*
- Platt prisbild.**
- Minst 33% kontantinsats.***
- Förenings-engagerade medlemmar.

* Med "amorteringsbara" menar jag priser som är högst 1/3-del av dagens så kallade "utgångspriser" i Stockholm.

** Va! Ingen värdeökning?? Jo, därför då återstår endast att lägga allt krut på låneamortering i syfte att på sikt kunna skörda fördelarna med ett nästan helt obelånat självkostnadsboende.

*** Inte så oöverkomligt som det låter då det baseras på 1/3-del så höga bolån. Poängen sett ur föreningens synvinkel, är att man vill få in medlemmar som kan visa att de har den ekonomiska självdisciplin som krävs för att spara ihop till en sådan insats.

Rädda Linjalen said...

Grattis Harriet och alla andra på Tornsvalan. Ni fungerar osm bränsle för oss andra som är utsatta för ombildningshot. Man orkar kämpa lite till när man får läsa om de som lyckas värna sina hem från ombildning.
Hoppas det festades ordentligt!

Johan / Rädda Linjalen