Tuesday, June 9, 2009

Sagans slut

Den 30 juni säljs en tvåa på Grevgatan och en etta på Nybrogatan till högstbjudande. Dagen efter finns möjlighet att förse sig med en enrummare på Karlbergsvägen eller en femma med både balkong och altan i Tyresö.

Samtidigt med dessa lägenheter går ytterligare elva under klubban. Den som vill vara med och bjuda har chans till ett klipp men bör ha med sig en tjock plånbok för minst 25% av köpesumman ska betalas som handpenning.

Auktionerna äger rum på Birger Jarlsgatan 61. På dörren till auktionslokalen står det Kronofogden.

Källa: Kronofogdens annons i DN den 8 juni 2009.

6 comments:

farbror Melker said...

Att ta ett banklån är att hyra pengar från banken, där den månatliga räntekostnaden är att betrakta som en hyresavgift. Detta ska man vara medveten om - även om de flesta nu inte är vana att se det på det viset.

Klarar man inte av att betala lånehyran till banken mister man bostaden lika obönhörligt som om man inte klarar av att betala bostadshyran till hyresvärden. Lånehyra som bostadshyra - i just detta avseende gör det ingen skillnad.

Vad förvånansvärt många inte verkar känna till är vad som kan hända ifall värdet på bostaden bedöms understiga vad som är kvar att betala på bolånet. Då kräver banken antingen att man kan erbjuda kompletterande säkerhet - eller att man amorterar av lånet betydligt snabbare. Och detta oavsett ifall man ditintills betalt sin lånehyra punktligt och prickfritt. Klara man inte att betala så kan banken tvinga fram en försäljning. Särskilt många yngre tittar misstroget på en, som om de trodde man skojade med dem.

Martha said...

Nu blir jag knäpp alltså... Förlåt att jag inte håller mig till inlägget men jag bara måste berätta! I mitt hus går ordförande runt och säger till hyresgäster att om dom inte kommer på köpstämman i morgon så betyder det ja till köp! Vilket gör dom stackarna så förvirrade så dom skriver fullmakt... Ikväll sätter jag upp lappar om att man kan ta tillbaka fullmakterna. För ingen röst betyder ett NEJ till köp. Jäklar vad arg jag blir!

Anna said...

Jag förstår dig Martha. Hur iallvärlden kan man bete sig så? Det är ju mot regler och demokrati.
Hoppas det löser sig för dig.
Men går nån ombildning till på ett smidigt eller ens demokratiskt sätt nuförtiden? Tveksamt ju mer man läser och hör.

Till andra inläggen; jo många borde nog prata mer ingående med sina banker innan de tar beslut på hur de vill göra. Jag har aldrig vart duktig på ekonomi, men nu inför ombildningsprocessen i vårt hus så har jag läst ekonomisidor etc och pratat med banker trots att jag ska rösta nej när det väl blir dags. Men jag vill att rätt info ska komma fram. Inte bara "drömkalkyler".

Lycka till imorgon martha.

Martha said...

Hagen klarade sig! 51 % röstade ja, så det blev inget köp av Torkel Knutssonsgatan 33. Jag blev vald till justeringsman och rösträknare av stämman. Upptäckte flera som inte har rätt att rösta som gjorde det ändå. Men det blir en senare fråga i så fall.

Ett tips till alla: Kolla upp andrahandsuthyrningen. Det kan vara så att värden inte har gett tillstånd till det, fast det säkerligen förekommer. Detta ska värden få reda på och då ska man helst kontakta någon som sitter högt upp i organisationen... Annars händer ingenting. För den som inte bor i lägenheten har inte rätt att rösta.

farbror Melker said...

Kul! Nästan otroligt att det tydligen går att stoppa en omvandling i innerstan. Ju närmare citykärnan, ju mindre lägenheter och ju yngre medelålder, ju svårare är det misstänker jag annars.

I övrigt vill jag passa på och tipsa om två lite annorlunda "förklarings-videos" via www.youtube.com. Sök på "The housing price conundrum" (4 klipp) samt "The Crisis of Credit Visualized" (2 klipp).

anna said...

Grattis Martha! Vad skoj. Ditt kämpande gav resultat. :)

Melker: Lånehyra är ett nytt ord för mig; men visst har du lite rätt i dina tankegångar.