Wednesday, June 17, 2009

Benke berättar

Nu har det varit köpstämma även hos Bengt och hans grannar i Bagis. Eller skulle ha varit. För när ombildningskonsulten upptäckte att det bara var 72 röstberättigade personer på mötet fast 135 ja-röster krävs för ombildning, då avblåste han mötet och förklarade att ett nytt ska hållas i september.

Det rätta hade förstås varit att räkna de icke-närvarande så som nej-röstande. Om det hade gjorts hade utfallet blivit förödande för ombildarna: högst 35% ja-röster hade då kunnat registreras.

Nu får alltså även hyresgästerna på Byälsvägen leva i ovisshet och otrygghet i flera månader till, på grund av odemokratiska och giriga ivrare i koalitition med en skrupelfri konsult.

Samma konsult har agerat mycket märkligt även före köpstämman med osanna uppgifter och förtigande av väsentliga fakta. Mer om det kommer jag att kunna berätta senare när jag får de handlingar som Bengt lovat skicka mig.

Särdeles förvånad är jag inte när jag får höra namnet på konsulten. Det är samme man som härjade här för nio år sedan och inte var särskilt samvetsöm då heller.

3 comments:

anna said...

Trött jag blir på att en första köpstämma inte kan respekteras. Undrar lite nervöst hur det blir hos oss i skarpnäck..? Men vi har ju inte stämma förrän i aug om den inte mot förmodan skulle bli tidigarelagd.

angående konsulter, hur får man eg reda på hur de har skött sina tidigare uppdrag? Jag har sökt info om våra men inte hittat speciellt mkt.

Martha said...

Här i Hagen har vi givetvis också pratat om huruvida det blir ny köpstämma eller inte. Än så länge har vi inte hört något från brf. Förhoppningsvis förstår brf att den kan bli svårt att få tolv personer, vilket behövs för majoritet, att ändra sig på bara ett par månader. Anbudstiden går nämligen ut sista augusti.

Annelie said...

Hos oss i Linjalen behöver man ca 108 hushåll till som röstar ja, men det hindrar inte brf från att glatt lägga in en ny köpstämma den 27:e augusti, trots att de bara fick 43% ja-röster på köpstämman den 2:a april...