Tuesday, February 2, 2010

Jaså!? Näääääej!

Om vi inte hade bestämt oss för att flytta ihop.

Om vi inte hade behövt en trea.

Om vi inte hade kommit fram till att vi ville bo i Björkhagen.

Då hade vi inte köpt en bostadsrätt.

Men nu har vi gjort det.

- Jaså, du har bytt sida, säger folk och skrattar gärna lite.

-Näääääej, säger jag. Absolut inte. Jag har inte ändrat mig en millimeter när det gäller att hyresrätt är vad jag vill ha och att ombildningar är ett eländes elände.

Om varför det blev så här ska jag berätta mer senare, när inte flyttlådor, gardinstänger och klädkrokar kräver all vår tid och kraft.

Ett vill jag dock säga idag: vänsterblockets utspel om bostadspolitiken bör vi glädjas åt, vi som vill ha bra och billiga hyresrätter.

Och så ett lästips: Dagens Arenas artikel om det snöpliga slutet för gentrifieringen av andra storstäder.

2 comments:

Martha i Hagen said...

Åhå, är det det du har hållit på med. Har undrat vart du har tagit vägen, Inger... Hoppas få läsa goda blogginlägg från dig framöver :-)

Anonymous said...

vanlig missuppfattning hos folk att de tror man är emot bostadsrätter för man är emot ombildning. Så är det ju inte. Jag är för folks valfrihet att välja br el hr, men jag är mot ombildning pga att det sköts så otroligt dåligt idag med noll respekt för regelverket + att vad händer med valfriheten? för några tas den ju bort isamband m ombildning. Sen detta med "bättre grannsämja", snarare tvärtom...