Wednesday, December 17, 2008

Vi dissar

Min granne Birgitta är förbannad. Det som retat upp henne är ett uttalande av Björn Ljung, ordförande i styrelsen för AB Stockholmshem. Denne folkpartist sade häromdagen, enligt DN, att han ser sig som en räddare av hyresrätten nu när Stockholmshem köper upp sånt som skulle ha blivit bostadsrätter. Åt detta fnyser Birgitta och säger:

"Vid valet 2006 gick jag runt till alla valstugor här och pratade om bostadsfrågor. Då var alla folkpartister minsann för ombildning till bostadsrätt för det var så valfritt och fint. Nu har de vänt kappan efter vinden och pratar om hyresrätt bara för att marknaden är som den är."

I dagens City gör Björn Ljung fler märkliga uttalanden. Jag tror inte att Birgitta läst dem, för då hade hon nog hört av sig och varit ännu argare.

City berättar hur Stockholmshem sålt hyresrätter billigt för ombildning i samma område som man nu köper dyrt i. Tidningen frågar om det verkligen är en bra affär att ersätta billiga lägenheter med dyrare. På detta svarar Ljung:

- Jag förstår ditt resonemang, men man måste jämföra med vad nyproduktion kostar ... I det perspektivet är det en bra affär.

Men, säger journalisten, dyrare hyreslägenheter blir det ju hur man än räknar.

- Så kan man inte resonera. Då skulle vi aldrig bygga nytt, svarar Björn Ljung.

Sista frågan är om det blir mer köp av fastigheter. Ljung svarar:

- Ja, vi köper gärna i områden där allmännyttan inte är dominerande - som i innerstan.

Något så goddag yxskaft-artat var det länge sedan jag hörde. Björn Ljung låter hela tiden bli att svara på den fråga som faktiskt ställs: är det smart att sälja gamla och billiga hyresrätter och ersätta dem med nya och dyra. På den sista frågan ges däremot ett någorlunda rakt svar, men där lyckas Ljung helt glida förbi att det är (fp) et consortes som förorsakat utarmningen av allmännyttig hyresrätt i innerstaden.

Jag tror jag gör gemensam sak med Birgitta och dissar Björn Ljung och hans parti.

No comments: