Friday, July 25, 2008

Språkförbistring?

Så här ser mitt köksfönster ut mitt i sommaren: byggnads-ställningar utanför och plast på själva fönstret. Inte mycket dagljus och luft kommer in där, det kan jag lova. I vardagsrummet är det likadant, både fönster och balkongdörr är hermetiskt tillslutna. Själva balkongen är full med nedknackad puts. Så har det varit de senaste veckorna - medan ingenting händer med fasadrenoveringen.

I maj skrev bostadsrättsföreningen att "något sommaruppehåll i arbetet görs inte". Men så fort det blev juli försvann ändå jobbarna härifrån och under den gångna fyra veckorna har ingen av dem visat sig igen.

När jag ringde projektledaren för att fråga vart de tagit vägen råkade han försäga sig. "Mmmmjaooo, det var nog så att de hade semester, men det visste ju bostadsrättsföreningens styrelse om ...."

Samtalet resulterade förstås i en skrivelse från min sida till bostadsrättsföreningen med begäran om en kommentar. I svaret säger man att "styrelsen på ett visst sätt hade information om den nya tidsplanen, men att vi inte förstod den praktiska innebörden av beslutet. ... det är just den typen av information som för en amatör kan vara svår att tolka."

Jag vet inte vad jag ska tro. Kan en styrelse med ansvar för människors boende och mångmiljonprojekt verkligen bestå av personer som är så korkade och har så bristande läskunnighet att de inte kan tolka en tidsplan? Eller är det så att de faktiskt både känt till och godkänt att vi boende ska vara inplastade under hela sommaren helt i onödan? Jag är benägen att tro det senare.

Hursomhelst: nog bevisar väl detta att amatörer inte ska äga och förvalta hus?

Och så något helt annat: dagens grattis, som går till de boende i Ringen som slipper vara med och äga köpcentrumet. Boultbee har nämligen, enligt dagens DN, avbrutit förhandlingarna med bostadsrättsföreningen.

No comments: