Monday, November 30, 2009

Förödande okunskap

Anna P. arbetar i socialtjänsten med att bedöma ansökningar om socialbidrag. I jobbet ingår att försöka hjälpa hyresgäster som riskerar att bli vräkta därför att de inte betalat sin hyra.

Att bli av med sin bostad är förstås något mycket allvarligt, både på kort och på lång sikt, eftersom möjligheten att bli godkänd som hyresgäst igen är liten. Det är därför oerhört viktigt att socialtjänsten på ett tidigt stadium får kontakt med den som kommit efter med hyran så att personen kan få stöd att reda upp situationen.

Om hyresgästen bor hos ett allmännyttigt bolag i Stockholm har socialtjänsten chans att komma in innan skulden hunnit växa sig stor. Allmännyttan vet nämligen att hyresvärdar är skyldiga att underrätta socialtjänsten när man säger upp någon på grund av bristande hyresbetalning. De skickar därför meddelande om uppsägningen ungefär två månader efter det att skulden uppstått.

Med bostadsrättsföreningarna är det däremot problem, berättar Anna. De kan inte hyreslagen och vet inte vad de ska göra när någon hyresgäst inte sköter sig. Därför händer det att hyrorna inte betalas in på ett år och att hyresskulden uppgår till flera tiotusentals kronor när socialtjänsten till slut får kännedom om den. Och då är det inte alltid så lätt för hyresgästen att göra en avbetalningsplan på sin skuld eller för socialtjänsten att bevilja bistånd, vilket gör att risken är stor för att hyresgästen verkligen blir vräkt.

Bostadsrättsföreningarnas okunskap kan alltså bli förödande för den hyresgäst som kommer i ekonomiskt trångmål och inte vet hur han ska ta sig ur det.

Slutsatsen är inte svår att dra: för dem som vill ombilda till bostadsrätt borde det vara obligatorisk med utbildning om hyreslagstiftningen. Och om en massa annat också förstås, som fastighetsförvaltning och fastighetsekonomi.

3 comments:

farbror Melker said...

"Bostadsrättsföreningarnas okunskap kan alltså bli förödande för den hyresgäst som kommer i ekonomiskt trångmål och inte vet hur han ska ta sig ur det."

Vinklingen blir fel. Vad som är "förödande" i ovanstående fall är att hyresgästen stoppar huvudet i sanden och intalar sig att eftersom föreningen inte omedelbart reagerar så är det bara att fortsätta att nedprioritera hyresinbetalningarna. Att det hela kan sluta med vräkning är ju något som hyresgästen, som myndig och fullvuxen medborgare, själv ytterst måste ta ett huvudansvar för att undvika.

Inger said...

Melker

I den bästa av världar är det förstås så som du säger. Dessvärre är det ju inte precis i den världen vi lever utan utan i en som är betydligt tristare och mer komplicerad. I den världen finns mängder av människor som är psykiskt sjuka, missbrukare, svagbegåvade eller bara allmänt rädda, okunniga och förvirrade. Och de människorna behöver den hjälp på traven som det kan innebära att socialtjänsten får kännedom om att nu har det rört till sig alldeles särskilt för dem.


Det är i alla fall vad jag anser mig har lärt under mina trettio år med socialt arbete.

/Inger

farbror Melker said...

Hmm - jo, du har nog rätt. Vid närmare eftertanke uttryckte jag nog något rätvinkligt och förhastat i frågan.