Sunday, March 11, 2007

Kostnader

Ett vanligt argument för ombildning är att boendekostnaderna blir lägre. Det kanske stämmer ibland, men inte alltid.

Om jag hade köpt då, år 2000, när den rörliga räntan var 4,45%, hade jag fått en månadskostnad på totalt 3800:-, varav 2164:- i avgift, 500:- i amorteringar och resten räntor.

Idag skulle månadskostnaden vara betydligt högre, drygt 4500:-, trots att den rörliga räntan nu är 4,05%. Orsaken till ökningen är att månadsavgiften har höjts med 42%, till 3081:- för att finansiera det stambyte som blev många många miljoner kronor dyrare än vad kalkylerna visade vid köpet.

Som hyresgäst betalar jag alltså (se föregående inlägg) ungefär 4300:- per månad. Och då har jag fått målat och tapetserat i hela lägenheten i samband med stambytet (och ett nytt badkar, vilket bostadsrättsinnehavarna fick bekosta själva). Och så slipper jag stiga upp på söndagsmorgonen och skotta snö.

No comments: